fredag 6 mars 2015

Nervositet, del 2

Så fort vi hade fattat ett gemensamt beslut kickade den in, nervositeten och det där pirret. IVF-pirret. Eller snarare en ångestklump i magen som får en att konstant tänka på IVF, bebisar och gravidmagar med stress i kroppen. Det är liksom den där välbekanta känslan av att kasta sig ut i någonting som en absolut inte har någon kontroll över. Jag minns känslan i kroppen från bägge tidigare försöksperioderna, och hur stressen liksom kickade igång direkt när jag fick tillbaka mensen efter storasyster och vi plötsligt hade möjlighet att försöka få ett syskon. Tankar om ifall det kommer funka eller inte, och när kan vi köra? Stressen att vilja sätta igång nu nu nu för tänk om det tar lång tid.

Nervositeten den här gången beror en del på att vi behöver byta läkare. Vår gamla läkare verkar ha slutat och hemortsmottagningen slutat med ivf-samarbetet. Tråkigt tycker jag eftersom vi tyckt att allt fungerat väldigt bra där och det hade känts mer tryggt att gå tillbaka dit. Nu känns det lite som att vi börjar på noll igen, vi måste ta om prover (fast det kanske mer beror på att det är fem år sen sist?) och en annan person ska ta ställning till vår historik. Det går säkert bra det med, men jag är lite nojjig för att det kommer att förlänga processen. Jag vill så himla gärna kunna göra ett försök innan kliniken sommarstänger.

För vi kör samma klinik i alla fall. Vi funderade på om vi skulle byta den med när vi ändå behövde byta hemortsläkare, kanske till en klinik som inte sommarstänger och som ligger på närmare avstånd, men tryggheten att få göra ÄP och återföringen på en hemtam plats väger upp. Plus att jag inte ska sticka under stol med att de 5000-8000 kr som skiljer i pris faktiskt också har betydelse.

Men viktigast är nog ändå att de har ju faktiskt gett oss väldigt bra resultat hittills och jag tänker att det är ju ändå kliniken som fattar de slutgiltiga besluten om själva behandlingen och inte hemortsläkaren.

Räknar ner dagarna till första besöket och hoppas på ett snabbt besked om när vi kan sätta igång.


2 kommentarer:

Timea sa...

Vi har gjort ivf under vår resa vid 3 olika kliniker och jag vet hur otryggt och lite stressigt kändes att byta varje gång. Men till slut fick jag tillit till alla kliniker ganska snabbt. Jag tror att det är så viktigt med en bra läkare/klinik vid ivf som man litar på och känner sig trygg med att det inte är konstigt att du känner dig stressad inför läkarbyte. Men jag tror att det kommer att gå jättebra!

MDB sa...

Tack vad skönt att du peppar och skönt att höra att du ändå känt dig trygg efter varje byte.