onsdag 8 augusti 2012

Den "andra" magen

Nästan ändå sedan jag plussade så har magen/tarmarna varit i olag. Dålig mat pga illamående (bara vitt bröd t ex) har gjort sitt till, och trots att jag nu kunnat återgå till min normala kost så hänger magen inte med. Jag tror till och med att jag åkt på hemorrojer på grund av det hela, det fick jag också med storasyster, men inte förrän det var ett par veckor kvar. INTE roligt!

Funderar på om det kan vara mina gravidvitaminer som spökar? Förra gången var jag ganska dålig på att ta dem, men eftersom järndepån var sämre nu så har jag försökt att knapra på. Dessutom är de här vitaminerna just för gravida och inte bara för kvinnor, så kanske innehåller de här mer järn? Ska nog ta en paus på ett par dagar och se om det blir bättre.

När jag ändå är på gång och gnäller över intimkrämpor så kan jag väl även avslöja att jag dessutom åkt på en svampinfektion... Något som också tydligen ska vara lättare att få som gravid, och också detta något jag hade med storasyster senast. Hade krämer för båda grejerna kvar, och har försökt att kleta på, och häromdagen tyckte jag att det kändes lite märkligt efteråt. Sprang tillbaka till badrummet, och ja, då hade jag förväxlat krämerna med varandra. Lätt hänt kanske då de är samma storlek, men så gör de ju ingen nytta...

3 kommentarer:

Santosha sa...

Hur länge har du ätit järntabletter, och vilken sort? För min mage brukar det ta två veckor från det att jag börjar eller slutar med Duroferon (som är den tablett jag har tagit) tills att magen stabiliserar sig. Om jag gör uppehåll i några dagar blir det alltså bara ÄNNU struligare än om jag tar tabletterna hela tiden (då har jag iofs IBS). Denna graviditet har jag än så länge sluppit järntabletter, tack och lov, eftersom jag hade väldigt höga järndepåer. Att försöka att få i sig allt järn kroppen behöver från kosten när man är gravid och kanske har järnbrist är svårt, och det krävs stora mängder mat för att det ska funka (om du ändå vill försöka - Sempers glutenfria special flakes är järnberikade och innehåller 20 mg järn/100 g flingor, vilket är väldigt mycket för att vara i ett livsmedel).

Om du är trög i magen kan du testa att äta torkad frukt, hela linfrön blötlagda i vatten så att det blir en slemmig sörja eller chips (!). Brukar fungera för mig.

Lycka till!

Jeane Quidote sa...

Hahaha, förlåt men kan inte låta bli att fnissa! Nä, de gör verkligen ingen nytta när det är förväxlade :)
Jag har också haft båda (utanför graviditet då) och fy säger jag bara. Jag anar att jag kommer att få båda när jag blir gravid. Hoppas det ska lägga sig nu när du "medicinerar" - bara du gör rätt alltså ;)

Tack för fin kommentar på min sida.

Kram!

MDB sa...

Santosha - Det är inte riktiga järntabletter utan bara Acos gravidvitaminer. Riktiga järntabletter tänkte jag avvakta med tills det visar sig att jag faktiskt har lågt järnvärde. Nu har jag dock inte tagit dem på ett par dagar och jag tycker att det blivit bättre så det är ju skönt, men jag känner att jag verkligen vill få ordning på det om det visar sig att jag senare behöver järntabletter.

Jeane Quidote - Fnissa gärna! Och nej, det är inte roligt att ha, hoppas att du får lindriga varianter om du råkar ut för det som gravid.

Kram