måndag 6 augusti 2012

v.20 (19+0) - inte bara ny vecka, RUL också

Jag skulle verkligen kunna börja varje veckoinlägg med "helt otroligt att vi kommit till x vecka", men det är så det känns. Att bara få vara gravid igen känns fortfarande lika overkligt, nästan mer "på låtsas" nu än när vi väntade storasyster. Att vi ska få bli föräldrar igen känns för fantastiskt på något sätt.

Vårdguiden, där jag läser om vad som händer vecka för vecka, skriver nu inte så mycket om fostret. Det verkar växa på sig mest. Om mamman sägs att hon behöver järn, och på den fronten har jag försökt att ligga i den senaste tiden. Jag har boostat min musli men energirika saker och försöker att äta järnrikt i övrigt.

Det största som hänt denna vecka (ja, den enda dag av vecka 20 vi haft...) är dock att vi varit på ultraljud igen! Det var lika roligt att få se den lilla igen och att inse att det faktiskt är en riktigt bebis därinne! Barnmorskan kollade igenom den lilla riktigt ordentligt och allt såg bra ut. Som tur är har jag inte varit så orolig den här gången eftersom jag känt rörelser senast idag, dels för att allt såg bra ut på kub:et och det tydligen ska tillkomma få missbildningar efter den veckan vi var där. Hur som helst var det härligt att få se att det var full rulle därinne och barnmorskan skrattade flera gånger när hon hade svårt att få till mätningarna på grund av alla rörelser. När hon var klar frågade hon om vi "kände oss klara med att titta?". Jag skulle kunna titta hur länge som helst!

Det enda jag kände mig lite nervös för var hur moderkakan skulle ligga, eftersom vi var i riskzonen för kejsarsnitt förra gången, men nu låg den inte alls i närheten av öppningen! Hurra säger jag, även om jag vet att det kan tillkomma andra saker som gör att det blir snitt. (Storasysters kusin vägrade till exempel att vända på sig.) Den här gången låg moderkakan i framvägg och jag undrar om det är därför som rörelserna känns lite "dovare" än vad de gjorde med storasyster, när moderkakan låg i bakvägg. Nu är det mer små buffar och vändningar som känns då och då, medan med storasyster var det både oftare och starkare.

Eftersom vi har en ivf-graviditet så ändrar de hos oss inte vår beräknade datum, men barnmorskan sa att hade hon gjort det så hade hon lagt första januari istället. Känns lite lovande, jag är kanske lite fånig men jag hoppas verkligen på ett 2013-barn istället för ett 2012. Dels för att få födelsedagsfirandet med så lång distans som möjligt till julfirandet, dels för att det måste vara roligare att vara född först i klassen än sist. Kanske lite larvigt, men så känner jag i alla fall.

Sist men inte minst, en bild på underverket!


5 kommentarer:

Santosha sa...

Härligt att allt såg så bra ut! Vi gjorde RUL för några veckor sedan, hade en liten tröttis i magen då, precis som det var med storebror. Barnmorskan frågade om hon FICK flytta BF; vi har ju inte gjort IVF men en hormonstimulering som avslutas med ägglossningsspruta, så även i det fallet är det ganska säkert vilket datum lillpysen blev till. Min man och jag bara tittade på varandra och tyckte att det var en onödig fråga. Varken han eller jag tror att BF kommer att stämma... Vi fick ett lite tidigarelagt datum, skönt, tyckte jag, eftersom de då sätter igång förlossningen tidigare om jag skulle gå över tiden.
Kramis

Anonym sa...

Underbart. Nu har vi samma datum! Skönt att allt var bra med bebis. Njut! / Lillalivsyskon

smassk (Susanne) sa...

Vad skönt att det såg bra ut på RUL! Och vilken fin bild.

Det där med moderkakans placering gör verkligen skillnad kan jag hålla med om. I förra graviditeten var min i framvägg och visst kände jag sparkarna men nu, när moderkakan är i bakvägg och högt upp känns de så mycket mer.

Förstår att du hellre vill att bebis kommer i januari än december och så skulle jag också resonerat. Man har ju också hört att det finns många fördelar med att vara född första halvåret än i slutet av året vad gäller utbildning och utveckling. Man börjar ju skolan helt olika tidpunkter även om det skiljer bara ett par dagar så det gör väl skillnad antar jag.

Ska bli spännande att se om det blir en tolv- eller trettonbebis. :)

MDB sa...

Santosha - Nej, det där med BF känns som att det vara har betydelse för en eventuellt igångsättning. Av alla jag känner som fått barn (många) så har bara tre kommit på utsatt datum... Jag skulle dock vara glad om datumet flyttades fram för jag vill gärna få gå över tiden så mycket som möjligt för att ha större chans att slippa igångsättning.

Lillalivsyskon - Ja, blir spännande att se om det blir på samma dag också!

Smassk - Intressant att höra att du också upplevt skillnad mellan framvägg och bakvägg. Jag blev nog förvirrad eftersom jag kände rörelser tidigare nu fast de var dovare, men det är väl som de säger att det gör man lättare med andra.

Jag vill jag kan... sa...

Åh fantastiska bild!!!