torsdag 12 maj 2011

Mitt inlägg i vindebatten

Jag hade först tänkt att jag inte skulle ge mig in i den här debatten, men nu har jag kommenterat på så många bloggar att det känns dumt att inte skriva något själv. Alltså: Mamman som inte fick köpa vin på Rival.

Jag är kluven. Å ena sidan: Jag tycker att har man ansvar för ett barn ska man inte vara påverkad, och gränsen bör ligga så att barnet aldrig ska behöva känna obehag för att mamma eller pappa är annorlunda. Å andra sidan: Jag vet inte, men just det här med nolltolerans känns så...stelt. Jag har själv inga problem med att avstå och har varit nykter i långa perioder bara för att jag inte känt för att dricka, men samtidigt har jag svårt att se varför ett halvt glas vin på en lite festligare middag skulle vara en sån katastrof. För jag pratar inte om att dricka glas på glas, utan en väldigt restriktiv mängd.

Men för att ta upp det som irriterar mig mest så är det att jag tycker att debatten fått helt fel fokus. Att den handlar om mammor som ammar istället för att handla om föräldraskapet i stort, inklusive de föräldrar som inte ammar. Inte att jag menar att “pappor får ju dricka så då ska mammorna också” utan att man har ju lika stort föräldraansvar som pappa/partner och att de också bör tänka på sin alkoholkonsumtion.

Argumentation som att det är klart att man ska avstå för “amningsperioden är ju så himla kort” (och med undertonen att klarar man inte det så har man problem) känns så fel eftersom det för mig inte handlar om själva amningsperioden utan mina tankar om att man bör vara restriktiv med alkohol som förälder gäller för hela barnperioden. Jag kommer bara att amma i ett halvår, men jag kommer att hålla mig till ett enda glas när mitt barn är med i en långt längre tid.

Hade bartendern på Rival bara sagt att “vi serverar inte vuxna som har med sig små barn” hade jag tyckt det var helt ok, jag hade till och med tyckt att det var bra. Men när man vänder det till att handla om själva amningen så känns det fel. Om mamman hade gett sitt barn ersättning istället, hade hon fått beställa glas på glas då?

3 kommentarer:

Anonym sa...

åh såg du att jag kommenterat igen? Jag råkade ju svara bara dig när jag svarade, inte allmänt... det var iten meningen :) det är svårt med alkohol. Men jag är som du uppvuxen med för mycket alkohol i familjen, jag har nog blivit lite extra rabiat.. fast det som jag brukar tända till mest på är ju när föärldrar köper ut åt sina kids "för då vet jag vad de dricker". Idioti.

Livets underverk sa...

Jag håller med dig, tänker själv på liknande sätt.
Kram!

Anonym sa...

Jag håller med dig helt och hållet. Precis såhär tycker jag med. Eftersom det inte är någon fara med att alkoholen förs över via bröstmjölken så är det ju inte amningen som fokus ska ligga på utan föräldraskapet.