onsdag 19 augusti 2009

Den gravida vännen

En av mina bästa vänner blev gravid ungefär i samma veva som vi började försöka. Jag blev så klart jätteglad för hennes skull när hon berättade det, men jag kan inte förneka att det samtidigt kändes lite jobbigt. I den bästa av världar skulle jag bli på smällen direkt och vi kunde svetsas samman ännu mer i vår graviditet och småbarnsbubbla. I den sämsta av världar börjar vi inse att det är dags för ivf samtidigt som de får sin son eller dotter. Det kanske inte är så svårt att gissa vilken jag ser som mest realistisk… Det jag mest är orolig för är vad det här kommer att göra med vår relation. Om det inte lyckas för oss och om jag inte kan glädjas tillräckligt för hennes skull, eller hänga med i hennes utveckling. Vår vänskap har till stor del utvecklats av att vi hamnat i ungefär samma situation med vänner runt omkring oss som skaffar barn medan vi av olika anledningar fått vänta. Många middagar har vi gnällt över oförstående arbetskamrater och vänner som tycker att det är deras angelägenhet när det är dags för oss. Hur kommer det att bli nu? Det är ju klart att för henne är graviditeten det största som hänt, och hennes liv kommer att kretsa kring det. När andra vänner och bekanta blivit gravida har det mest blivit prat om graviditet och barn hela tiden, och det har känts en smula påfrestande. Jag hoppas bara att det inte blir så, och om det blir så, att jag kan stå ut med det.

Inga kommentarer: