tisdag 18 augusti 2009

Så här började det

Jag som har startat den här bloggen är snart 30, boknörd, pysselgalning och jobbar på mitt husmorsliv. Jag och maken har försökt att bli gravida sedan…i princip alldeles nyss. Det kan tyckas märkligt att starta en blogg om sin barnlöshet sådär redan i början, men eftersom jag sedan ett par år är diagnostiserad med endometrios så förbereder jag mig redan nu på att jobba i motvind. Cystorna jag har på äggstockarna blir inte mindre direkt och ökar ju inte heller direkt våra chanser. Jag räknar tyvärr med en hyfsat kort försöksperiod på egen hand och förbereder mig mentalt inför provrörsbefruktning. (Men hoppas såklart på att det funkar ändå.)

Under tiden känner jag att behöver något ställe att ventilera alla mina känslor. Att vi önskar bli gravida är något som vi i stort sett håller hemligt för vänner och bekanta. Det är endast ett litet fåtal som fått veta något och de vill jag inte prata öronen av…plus att det kanske inte är så rätt att berätta allt alla gånger. Istället kommer jag att skriva av mig här och hoppas att ni som hittat hit inte tvekar att komma med råd och synpunkter i kommentarerna. Särskilt välkomna är ni som också har endometrios att skriva, jag vill hemskt gärna höra om andras erfarenheter att försöka bli gravida trots detta.

4 kommentarer:

IVF-Karusell sa...

Hej tjejen!
Jag har själv inte endometrios men har gått igenom IVF.

Hoppas att ni kan bli gravida på vanlig väg och slippa IVF-svängen,, all lycka!!

Blue sa...

Hej!
Jag har också endometrios, som man diagnostiserade först för ett halvt år sedan i samband med en titthålsoperation.
Vi har 3 år av graviditetsönskan bakom oss så har hunnit gå igenom egna försök, undersökningar, insemination, IVF och nu i augusti insättning av embryo från frysen (hittills utan att någonsin ha lyckats bli gravid).
Följande försök är i okt-nov, så före det måste jag ännu klara av denna smärtsamma mens och följande, vilket inte gör denna längtan efter graviditet och barn enklare. Hoppas det går snabbare och enklare för dig att bli gravid och få en baby!

MDB sa...

IVF-karusell - har sett att du är gravid, vad roligt! Ser fram emot att följa er på vägen.

Blue - Håller tummarna nu för att ert försök i okt-nov ska lyckas!

Johanna sa...

hej johanna! Heter jag, jag har själv endometrios, av grad 4, något jag alltid fått kämpa mycket med för att kunna leva ett så normalt liv som möjligt!! Jag vill inte att ni ger upp, jag blev gravid, och jag har fått höra sedan 16 års ålder att de aldrig kommer gå! Ge aldrig upp.. Kramar