onsdag 6 juni 2012

Stormen är över

Tack för era fina kommentarer på förra inlägget! Det betyder mycket för mig att få höra att vi inte är konstiga eller de enda som har problem med att hantera det här. :-)

Som tur var det en snabb storm. Maken kom hem efter att ha gått en promenad med dottern och då pratade vi lite och vi kunde enas om att båda hade rätt och båda hade fel. Vi är båda trötta och slitna av situationen och då blir det lätt att saker både missförstås och blir förstorade när vi inte kommunicerar ordentligt.

Maken har nu lovat att ägna mindre tid åt datorspelet framöver och att vi på fredag ska ta en heldag tillsammans hela familjen och bara göra något roligt. Så nu  får jag bara hålla tummarna för att jag ska må bra då.


Tack för era tips dessutom. Svarar här istället för i kommentarsfältet. Santosha du frågade om förskola, men E ska inte börja förrän till hösten. Så nu under sommaren är det jag som är föräldraledig och maken ska läsa en sommarkurs som han kan räkna in i sin examen och på så sätt hinna bli klar till skrutten i magen också är färdigbakad vilket känns jättebra. Så det är nog det som tär en del på maken också, stressen inför hur det blir när hans skola drar igång. Vi har diskuterat om det verkligen är rätt prioriterat att jag är föräldraledig nu, för jag har ju blivit erbjuden att vara sjukskriven längre och att maken då skulle vara föräldraledig. Men jag tror ju att det bara är ett par veckor till som jag kommer att må så här, och då är det synd att göra om våra planer för sommaren som annars är perfekta.

Barnvakt och att få möjlighet att göra någonting tillsammans är som ni skriver ett jättebra förslag. Vi hade faktiskt barnvakt över natten för första gången i helgen, och gick ut och åt med ett annat par som också hade barnvakt, och sen på bio. Tyvärr kände jag att det blev lite felprioriterat då det var en dålig dag för mig och jag kämpade med illamåendet och var helt slut efteråt. Det hade nog varit bättre utnyttjad tid att köpt hem pizza och hyrt film istället och bara tagit det lugnt tillsammans. Samtidigt ville jag gärna göra något som vi inte kan göra i vår vanliga vardag men det var som sagt lite fel dag för mig. Det blev nästan mer som ett stressmoment att ha roligt än en avkoppling.

Som sagt, det är som det är just nu, och det är nog bara att härda ut och försöka ha tålamod med varandra och att kommunicera ordentligt. Förhoppningsvis mår jag bättre snart och då blir det också lättare att kunna komma iväg på roliga saker tillsammans också. Nu ikväll har vi i alla fall bestämt att vi ska se på en film när dottern somnat (maken är inne och lägger henne nu) och få lite partid tillsammans.


1 kommentar:

Yevonde sa...

Missade "stormen"! Så går det när man åker till internetlösa landet.. :) hursom, jag intervjuar ju ett gäng äldre personer nu, och en sa nått bra. De hade varit gifta i typ hundra år, och han sa "vi bestämde oss rätt fort att ha rätt varannan gång." Det tyckte jag lät smart. Det är väl inte helt bokstavligt, men jag kan lätt låsa mig i "jag har rätt!", och ganska ofta är ju situationen så att det finns olika rätt. Prata om det mycket är nog vad jag skulle gjort. Jag kopplar gärna av med tv om kvällarna, diskberget kan vänta till morgonen då jag är pigg. Men hade vi varit två kanske det hade blivit en issue. Kram!