tisdag 19 april 2011

Återbesök

Igår var vi på återbesök på mvc/bb. Vilken märklig känsla att komma tillbaka dit och se alla gravida med stora magar och även ett par med en liten nyfödd. Det sitter så mycket känslor i de där väggarna - all oro i början, overklighetskänslan, lyckan över att få vara gravid och sedan det fantastiska i att faktiskt ha fått sitt lilla barn.

Det var också jättekul att få träffa min barnmorska igen. Hon tyckte skruttisen var sååå fin! Hon lät mig bestämma vad vi skulle prata om så det blev mest lite av varje; förlossningen, sex, sömn och träning. När det kom till preventivmedel accepterade hon direkt att jag tackade nej. Såsmåningom måste jag väl börja igen för endometriosens skull, men så länge jag inte måste så vill jag inte ta något. Som vi fick jobba för skruttan så känns det märkligt att skydda sig mot graviditet, skulle vi bli gravida naturligt så skulle det vara ett mirakel oavsett när.

Det enda som känns lite jobbigt är att nu är jag liksom "släppt" därifrån. Tyvärr har jag ju fortfarande endometriosen som bör hållas koll på, och min bm kunde inte ge mig råd kring vart jag skulle vända mig för det. Jag har gått hos sjukhusets läkare tidigare som var samma som opererade bort min cysta, men det är så bisarrt svårt att få tid där så jag vet inte om jag orkar. Ska nog kolla upp hur det ser ut med den samarbetsklinik där vi gjorde alla undersökningar inför ivf:en, har för mig att de har vanlig gyn-mottagning också och de kan ju ha koll på endometrios i och med att de jobbar med ivf:er även om det inte är exakt samma läkare.

4 kommentarer:

Tea sa...

När barnmorskan började prata om preventivmedel på föräldrarutbildningen vände jag mig till mannen och viskade att det var inget vi behövde...så jag förstår precis hur du menar. ;)

Tea sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Linda sa...

ja det känns lite konstigt att skydda sig när man kämpat så innan. Visst, för vissa "släpper" det och de kan få barn naturligt efter de fött första barnet - men det tror jag vad jag vill om ;-) Beror givetvis på vilka felande länkar man har förstås.

Yevonde sa...

åh klart ni ska köra oskyddat! blir det så blir det... en av tjejerna som fick barn samma dag som jag har endomitros, deras tjej är ett FET. hon har mått lite skumt där innan påsk... nu väntar jag med spänning. lite tajt med en i januari och en i december... men kul!!