onsdag 27 april 2011

Barnsaker

Håller på att rensa lite på skrivbordet på datorn och går därigenom allehanda dokument som antingen ska slängas eller läggas i någon av mina mappar för att sparas. Har märkt att jag tycker att det är svårt att veta vad jag ska göra med vissa dokument som t ex excelarket jag pysslade med innan skruttan föddes. Där jag listade alla saker vi behövde och sedan bockade av allt eftersom. Första delen, där jag skrev upp exakt vad vi hade klädmässigt och i vilken storlek, ska skrivas ut och läggas i lådan med barnkläder på vinden så att vi ser exakt vad den innehåller. Men resten? Min tanke är att publicera den här så kan jag slänga dokumentet sen (så finns det ändå sparat nånstans). Kanske kan nån som går i väntans tider ha glädje av listan dessutom. Det är ju vad vi har känt att vi behöver och framför allt kläder kan väl variera med årstiden och vad man får för typ av bebis (en sån som kissar igenom pyjamsar eller en sån som kräks ner bodys...) men den ger ju en idé ändå. I den här listan har vi räknat med "första året" så därför är även barnmatstol och sådant med.

KLÄDER:
långärmad body 8 st
kortärmad body 2 st
Kofta 1-2 st
byxor/sparkdräkt 4 st
Pyjamas 6 st
Sockor 4 st
Mössa/solhatt 2 st
Overall (beroende på årstid) 1-2 st

ÅKA:
Vagn, inkl:
Skötväska
Åkpåse
Regnskydd
Myggnät
Parasoll
Mobil
Bärsjal/sele
Babyskydd/bilbarnstol

SOVA:
Spjälsäng inkl:
Madrass
Täcke
Kudde
Bäddmadrass
Lakanset 4 st
Mobil
Spjälskydd
Vaxat underlägg
Filtar, 2 tunnare och 2 tjockare
Resesäng att ha hos mormor och saker till den

SKÖTA
Skötbord inkl:
Skötbädd
Tvättlappar och våtservetter
Zinksalva (vi köpte Weledas som var jättebra)
Blöjor (tyg- och engångs)
Handduk (vi köpte en sån med luva med det känns lite onödigt i efterhand även om det är gulligt)
Napp
Febertermometer

ÄTA:
Bröstpump inkl flaskor
Amningskudde
Barnstol
Barnstol resemodell (t ex Sack´n Seat)
Tallrikar, glas och bestick
Haklappar

ÖVRIGT:
Babysitter
Babygym
Babyvakt

Inser dock när jag skriver det här att visserligen har vi nästan allt ovanstående här hemma (saknar barnglas, tallrikar och bestick samt babyvakt) men vi har ju ett landställe också där vi tänkt tillbringa en stor del av sommaren. Blir nog till att använda listan lite mer...

PS. Som lite kuriosa kan jag också berätta att jag antecknat priset på allt vi köpt och nu när jag slog ihop det så blev det 11 746 kr för allt utom barnkläderna och förbrukningsvarorna (engångsblöjor, våtservetter och zinksalvan). Känns inte illa med tanke på att bara vagnen kostade 6000 kr utan tillbehör och att vi lagt 1500 kr på tygblöjor. Det är bra med begagnat och arvegods!

Inga kommentarer: