måndag 11 april 2011

Mer om sömnen

Tänkte jag skulle återkoppla lite mer kring sömnen efter det här inlägget. Jag tycker att det går hur bra som helst sen jag släppte försöken att skapa rutiner för en tidig läggning och att skruttisen skulle sova i den egna sängen.

Nu får hon vara med oss fram tills jag vill gå och lägga mig (vid 22-23-tiden) och oftast sover hon i soffan eller famnen från 19.30-20.00. Sen vaknar hon visserligen till en stund vid läggdags för jag vill gärna byta blöjan innan natten och sen ammar hon ju också. Men det går lättare och lättare för henne att komma till ro vid det tillfället tycker jag. Visst vill jag gärna att hon ska kunna sova i sin egen säng då och då, men det är väl kanske ingen brådska. Hon sover så bra i sängen med oss, och när hon har ammat på natten så är det bara att lägga ner henne bredvid mig så somnar hon om direkt. Jag vet inte om jag är beredd att offra den goda sovtiden på natten på att vänja henne vid vaggan... Det viktigaste är att vi sover bra tycker jag, sen hur spelar inte lika stor roll.

På dagarna sover hon ju faktiskt nästan alltid själv, så det känns ju ändå som att hon har en trygghet att sova själv också. Hon kommer visserligen inte lika lätt till ro på dagen, men så länge vi sover bra på natten så är det ingen katastrof. Nu har vi dessutom lånat en babysitter av en kompis och hurra vad bra det är! Även om hon inte sover i den längre stunder så somnar hon gärna när det gungar och sen är den också bra när jag behöver göra mig i ordning eller göra frukost. Då sitter hon gärna och "snackar" med leksakerna som hänger i en båge framför. Just precis nu sitter hon faktiskt och sover i den och jag ska gå och fixa lite lunch...

4 kommentarer:

Maja Gräddnos sa...

Du är klok!
Och, så småningom blir ju lillskruttan nog stor att somna tidigare på kvällen. Det gäller mest att vara uppmärksam på hennes egna signaler. När det börjar bli svårt att göra som ni gör nu, då kan det vara läge att försöka söva i mörkt rum och egen säng igen.
Go with the flow! :-)

Anonym sa...

Vår son var vaken till tolv-ett tiden på natten när han var spädbarn. Nu är han 8 månader och går och sover halv åtta. För honom ändrade han rutiner allt eftersom han blev äldre. Och klart hon behöver få lite närhet på kvällen/natten om hon sover i vagnen om dagarna.

Anna sa...

Det är väl jättebra att det fungerar så bra, babygymmet och babysittern är mina livräddare under dagarna :)

När S J somnar på kvällen efter matning och ren blöja lägger jag henne i hennes säng, sedan när hon ätit på natten får hon sova hos mig. Det fungerar jättebra för oss, dels får jag sova "ostört" en stund och dels accepterar hon att sova själv. Kommer köra på det tills jag känner att jag orkar ta fighten om den kommer längre fram :)

Man ska lyssna på sig själv blir det bäst, vi känner ju våra bebisar bäst själva!

Mamma Vilja sa...

2 månader är tidigt för rutiner. Jag var själv jättestressad när Mini var så liten och vi inte hade rutiner. Alla pratade om de där rutinerna.

Men över tiden så kom de. Inte för att jag bestämt att vi skulle göra på ett visst sätt, utan för att jag var lyhörd för hans behov. Nu sover han 12-13 h i sträck om natten i egen säng och 2-3 pass med 1 h-sömn om dagarna. Det har han gjort ett tag nu och han är lite över halvåret.

Så ta det lugnt. Det kommer med tiden!