måndag 21 maj 2012

Har sett en liten en!

Tänk att allt var bra! Lilla syskonet fanns där inne och hjärtat slog så fint. Men läkaren gav mig rejäl skrämselhicka när hon kollade både länge och väl innan hon vände skärmen mot mig och visade den lilla. Tydligen var det något knas med apparaten! Gissa om jag hann tänka "det är inget där!" både en och två gånger.

Det enda som var lite jobbigt var att den lilla är lite väl liten. Räknar man efter FET så ska jag idag vara i 8+0, men fostret mätte 7+3 (12 mm). Läkaren sa inget själv om det, men jag reagerade när hon dubbelkollade vårt FET datum och sedan läste jag storlek 7+3 på journalanteckningen och frågade, och då sa hon att det var inte ovanligt när det var just frysåterföring.

Någon som känner igen detta med små embryon efter FET? Kan det vara att det dröjer längre till de fäster eller vad kan det bero på? Jag får väl välja att tro att det inte ska vara någon fara. Läkaren borde ju veta, och hon verkade inte oroad. Jag har hört om andra som fått komma in igenom för en dubbelkoll när fostret varit litet men det verkade hon alltså inte tycka behövdes. Som sagt, det är säkert ingen fara, men det känns ju lite segt när varje dag närmare v.12 känns värdefull.

Nu känner jag dessutom mig förvirrad - ska jag räkna mig som 8+0 eller 7+3? På Mvc så vet jag att de inte omdaterar ivf-graviditeter så enligt dem borde jag ändå vara i 8+0, samtidigt känns det ju som att embryot ju bör utvecklas efter som storlek så då kanske är mer rätt med 7+3. Jag får nog dubbelkolla när jag ska på inskrivning på Mvc nästa vecka.

Efter att allt såg ok ut har jag också börjat berätta på jobbet. Eftersom jag bestämde mig för att bli sjukskriven så var jag ju tvungen. Så nu vet chefen, HR-personalen och delar av min avdelning (alla var inte på plats idag). På grund av att det saknades personer på avdelningen så måste jag komma in en dag till för att överlämna ordentligt, men sen är jag ledig. Ska bli väldigt skönt att slippa morgonstressen och att försöka "spela normal" på jobbet.


8 kommentarer:

Smassk sa...

Fantastiskt roligt att läsa att det gick bra idag!

Att det skiljer lite i storlek från vad ni hade räknat med skulle jag inte oroa mig över. Jag fick höra att det är väldigt svårt att mäta rätt storlek i början och att det inte är förrän på RUL som man kan vara lite mer säker på hur långt gången man är (antar att det inte är förrän då som man får moderskapsintyg och ett officiellt BF-datum. För mig skiljde det en hel vecka på det tidiga ultraljudet mot vad jag trodde!
Får reda på mer exakt längd i övermorgon på RUL:et!

Skönt att du kan vara sjukskriven nu när illamåendet är som värst för dig.

Kram,

S

Jeane Quidote sa...

Skönt att det såg bra ut!
Och var inte bm orolig så ska du inte vara det heller. Vet ju hur man funkar men försök lita på henne. Jag tror på dig och nu ska jag tro på mig också. Hejja oss!
Kram

Yevonde sa...

Åh grattis!!! Åh jag har ingen info om just FET, men de räknade/mätte fel på mitt RUL. Drog tillbaka datumet en vecka. Och så kom han ju på första datumet ändå. Så det kanske är ltie svårt att mäta exakt.
Men stort, stort grattis! Gud vad spännande!!

Livets underverk sa...

Underbart att allt såg bra ut!

Dom där små pyrena brukar växa i omgångar och det kan hända att dom inte har hunnit "växa in" i rätt storlek just den dagen dom mäts. När vi skulle göra första UL inför KUB (för att konstatera graviditeten) var lilla H tre dagar mindre än förväntat vilket gjorde mig orolig, men då sa BM just det där med att dom växer i omgångar. Och när vi sedan gjorde det riktiga KUB-ultraljudet så var hon helt rätt i storlek enligt BF.

Så att det lilla miraklet i din mage var lite yngre än beräknat vid dagens UL, kan säkerligen vara en kombination av växfas och svårigheten att mäta när dom är så där små.

Och vad klok du är som valde att sjukskriva dig!

Moi sa...

Det är inte säkert att det fäster exakt samma dag som man beräknar eller att det delar sig preciiis i den takt som det är tänkt. Behöver inte betyda något alls!

Anonym sa...

Grattis! Så underbart att allt såg bra ut!
Josefine

Sara sa...

Wiiihooo, grattis!! Underbart ju!

Ang storleken så tror jag du kan vara helt lugn. Dels så fäster ju embryot någon gång mellan dag 3-4, så redan där kan förklaringen finnas. Sen är det ju väldigt svårt att mäta så tidigt så skulle dom mäta idag kan det ju bli en annan storlek.
Jag tror absolut inte du ska ändra bf-datum. Tänk att man ju räknar på sista mensen när man blivit gravid i sänghalmen, och det kan ju diffa på flera v om man har oregelbunden mens...

Njut lite nu och BRA att du tog emot sjukskrivningen!
Kramar

avlängtan sa...

Va härligt! Helt underbart och fantastiskt :)