torsdag 31 maj 2012

Samtal från BM

Fick samtal från BM idag om mina provsvar. Trodde först att det var tsh-värdet som gjorde att hon ringde, men det var tydligen järndepån som var låg. Märkligt tycker jag eftersom hb var helt ok (142). 13 var järnvärdet, så bm tyckte att jag skulle börja med järntabletter. Hon sa att vanligen gör man det i vecka 20, men att jag kunde ju börja ta en mindre dos redan nu.

Har dock googlat och enligt de siter som anger järnvärden så går gränsvärdet för låg järndepå vid 10 för kvinnor, så då låter det ju inte som att det är så illa ändå. Tills vidare tänkte jag nog därför börja med att vara bättre på att ta mina "gravid-vitaminer" och på att få i mig järnrika livsmedel. Det räckte förra gången i alla fall, och när jag "tappade" lite i hb så såg jag bara till att få mig extra järnrikt och så gick det upp igen. Då var även järndepån bra, men tyvärr kan jag inte hitta att jag skrivit upp i bloggen exakta värdet. (Att jag inte vet att man ska blogga om allt. :-) )

4 kommentarer:

Yevonde sa...

Får man dricka blutsaft när man är gravid? Ingen koll. Detär ju ett hyperdyper bra järn-tillskott. Och sån där fjällost. Vad heter det...? Ja du vet. Det är ju typ bara järn om man stå ut med smaken...

Anonym sa...

Hb:t kan vara högt ett tag medan järndepåerna håller på att tömmas, men förr eller senare sjunker även Hb:t. Blutsaft får man dricka, men det innehåller inte tillräckligt med järn för att fylla på dåliga depåer när järnbehovet är dåligt. Det smakar dessutom vedervärdigt...

Sedan är det inte säkert att Hb:t ökar av järntabletter, och det är inte säkert att lågt Hb beror på dåliga järnförråd (även om det är så för de flesta). Under båda mina graviditeter har Hb:t legat väldigt lågt (80-100) medan järnförråden har varit välfyllda, och ingen vet riktigt varför. Är bara någon vecka före dig med syskon till vår hormonstimulerade första pys (född i november 2009), bf 23/12-2012. Ska bli kul att följa dig här!

Kram
Josefine

Anonym sa...

Hej igen! Har varit borta ett litet tag...vårat FET klarade inte upptiningen och besvikelsen var stor eftersom det var vårat enda. Men sambon sa direkt vi kör väl på...och jag som trodde thats it med syskontillverkningen. Ringde nästan direkt till Carlanderska och nu är vi igång igen...vi ger det ett försök! Kort fas och snabb start eftersom jag var på mensdag tre vi besöket igår...så nu är jag på sprutdag 2.
Förra graviditeten fick jag käka järntabletter :-)
Kram Eskimåmamman (fast det är jag ju inte längre)

MDB sa...

Yevonde - Enligt Josefine som kommenterat nedan så ska det gå bra. Just nu vet jag dock inte om något av förslagen går ner, men hoppas kunna vara mer flexibel med vad jag kan äta snart.

Josefine - Intressant det där med hb och järndepåerna... Och kul att ni också har BF i december! Fortsätt gärna att kommentera hur det går för er.

Eskimåmamman - Vad trist att höra att den lilla eskimån inte klarade upptiningen, men kul att ni är igång igen. Håller tummarna!