tisdag 24 juli 2012

Sista gången

Förra gången tänkte jag att jag måste njuta av graviditeten, för det kanske blir den enda gången. Nu tänker jag att jag måste passa på att njuta för att det här är allra troligast sista gången jag är gravid.

När vi planerade vårt FET sa jag till maken att om vi måste göra fler behandlingar och då får embryon över efter att vi lyckas få ett syskon till dottern, så skulle jag nog ha svårt att låta bli att försöka få en trea också. Att däremot göra flera nya behandlingar för ytterligare ett barn, det känner jag inte att jag orkar även om jag gått och drömt om tre barn sen jag började tänka i familjebanor. Maken tänkte nog bara att "det där tar vi sen om det blir aktuellt" och han har hela tiden sagt att han tycker att två barn är perfekt.

Med tanke på hur jag har mått den senaste tiden så känns det också bra. Man blir ju dessutom inte mer fertil med åldern och jag skulle inte våga ge mig in i nya behandlingar och skapa hopp och sedan så kanske det inte går. Bättre då att vara nöjd när vi faktiskt nu får syskon och allt. Men ändå känns det lite sorgligt. Att det här fantastiskt underbara med att vara gravid och få en liten en ska vara slut efter den här gången. Att när jag får packa undan gravidkläderna och de där yttepyttebyxorna för den här gången så är det för gott. Nu när jag packat efter dottern så har det ändå varit med förhoppningen om att en dag få packa upp dem och det har känts så bra.

Samtidigt, vad sitter jag och svamlar om det här nu för? Jag har ju mer än halva graviditeten kvar att njuta av! (Även om jag vet att tiden går snabbare än snabbast.) Och man vet ju aldrig (även om det inte är så troligt), det kan ju dyka upp en hoppsan-graviditet om några år. Och någon gång måste ju vara den sista, det känns säkert sorligt efter fyra barn också.

4 kommentarer:

Santosha sa...

Även om DU kanske inte blir gravid igen, så finns det ju en möjlighet att du så småningom får barnbarn:-). Och då kan de där små bebisbyxorna plockas fram igen.

Själv skulle jag gärna ha fler än två barn, men även i vårt fall blir det nog tyvärr inte några ytterligare syskon när denna graviditet är avklarad. Behandlingarna är påfrestande, och de nio månader som dröjer mellan befruktning och leverans skulle jag helst vara utan. Försöker att njuta, men det är inte alltid så lätt kl. 2 på natten när man vaknar för femtioelfte gången för att man mår illa och inte hittar någon bra ställning att sova i...

Kram

Anonym sa...

Känner precis likadant som du. Försöker att njuta men tiden går så fort. Vi har namn på E och jag tycker att det är fint med två på E. Men nu har vi hittat ett annat flicknamn på en annan bokstav så om det blir en tjej blir det antagligen olika bokstäver. Är så nyfiken på vad det är i magen. NJut nu och hoppas du får fortsätta må bra. / lillalivsyskon

Jag vill jag kan... sa...

Jag kan livligt föreställa mig känslan faktiskt :)

Så skönt att allt verkar gå så bra!!
Kram

MDB sa...

Santosha - Ja, barnbarn vore ju kul! :-)

Intressant att höra att du känner liknande, om det bara inte var behandlingarna och illamåendet...

Lillalivsyskon - Är väldigt nyfiken på vad ni har för flicknamn. :-) Vi har inte pratat så seriöst om namn än, så vi får väl se. Med storasyster bestämde vi oss inte förrän när vi kom hem från BB, men då kände jag mig lite stressad.

Jag vill jag kan - Ja, jag förstod nog att det skulle kännas så redan innan jag blivit gravid med storasyster.
Kram!