onsdag 8 april 2015

Dåligt besked hos läkaren

Idag hade jag tid hos läkaren igen för uppföljning av proverna. Jag har haft lite ont i magen av nervös väntan, jag har liksom känt på mig att något varit fel. Känslan var att "idag får jag domen", och ja, det stämde för direkt när jag kom in och satte mig hos läkaren såg jag det - noteringen av amh-värde på provlappen - 0,1!

Nej, det ser ju inte bra ut. Läkaren hade inte ännu fått tag på Uppsala för att diskutera vidare, men i dagsläget är det osäkert om vi inte ens får göra en behandling. Läkaren frågade dessutom mer än en gång om vi verkligen ville gå vidare med behandlingen under de här förutsättningarna, hon nämnde chanssiffror på 10-20%.

För att de skulle kunna ta ställning i Uppsala behövde de dessutom lite information från gyn-undersökningen. Som vi ju redan gjort, men läkaren hade glömt att anteckna (hon frågade mig dessutom: gjorde vi undersökning förra gången?) så vi fick göra om den. :-( Förra gången såg allt bra ut sa hon, men nu kunde hon plötsligt inte riktigt se äggstockarna trots att hon bökade runt i vad som kändes som en evighet.

Det som talar för vårt case och gör att de ändå överväger oss är att jag ändå är så pass ung - "bara" 35. Och att vi ju lyckats tidigare trots att amh-värdet var lågt redan då. Å andra sidan uttryckte hon sig som att "ni har haft tur som har fått två barn". Och hon sa att hade jag varit 40 hade de inte ens övervägt att låta oss göra ivf. Men att vi måste förvänta oss sämre resultat än förra gångerna. Jag fick intrycket att läkaren tyckte att vi var lite galna som redan har två barn men ändå vill genomgå en så osäker behandling för en trea. Jag vet ju att hon har rätt, vi är lyckligt lottade som fått våra två små. Men samtidigt är det en sorg att inte få bestämma själv om vi vill ha ett syskon till eller inte. Även om jag oroat mig så var det ändå en chock att det var så här dåligt - jag är ju ändå bara 35 och vi har haft så bra resultat tidigare.

En annan liten ljusning var att hon nämnde att hon också samarbetar med Falun och där använder de DHEA för att förbättra äggkvaliten just hos kvinnor med lågt amh-värde och att de kanske kunde vara aktuellt om uppsala tycker att det är ok. "Men då måste man ta det ett par månader så då är det ju inte aktuellt med en behandling innan sommaren, och det hade ni väl ställt in er på". "Ja, det hade vi ju." sa jag. Det känns knepigt att få ett besked och vara tvungen att ta ställning till förändringar så där rakt upp och ner. När jag satt där kände jag bara att nej, jag vill inte vänta till efter sommaren och frågan är om det har effekt ändå. Men sen när jag kom till jobbet stängde jag in mig i ett arbetsrum och googlade lite och det verkar ju ha gett effekt för många.

Det som gör mig fundersam när det gäller mitt amh-värde att jag vet ju att det är lågt för att jag opererats för en endomterioscysta (och åh vad jag ångrar att jag inte visste mer och ifrågasatte då, nu när jag läst på lite och vet mer om effekterna). Men jag förstår inte om det gör en försämring av "allt" så att jag kommer att komma i klimakteriet tidigare eller om det bara är så att jag har mindre äggreserv men de fortfarande kan vara helt ok kvalitet. Jag har liksom tänkt att det var det senare...och frågan är om DHEA har samma effekt oavsett vad det låga amh-värdet beror på. Det känns ju ändå som att det varit fin kvalitet på de ägg vi fått ut även om vi inte fått så många.

Nu väntar jag hur som helst på att läkaren ska ringa upp idag eller imorgon när hon har fått tag på Uppsala och berätta om vi får köra eller inte. Frågan är om jag ska fråga om det här med DHEA igen, oavsett om vi får ok för en behandling nu direkt eller inte. Det kanske är värt det om det ökar chanserna,  å andra sidan inbillar jag mig som sagt att mina ägg ändå ska vara bra fast de är få och jag vill så gärna få sätta igång. Åh, hur hade ni andra gjort?

4 kommentarer:

Timea sa...

Jag är så ledsen att ni fått så dåligt besked av läkaren. Precis som du säger är det så att även om man redan har ett eller två barn är det ändå en sorg att man inte kan styra själv hur många barn man ska ha. Om de tillåter kanske är det ändå värt att göra ett försök, du har haft lågt amh värde även tidigare ändå fått två barn.
Jag tar nu dhea men kan inte säga något än om effekten, den får vi se vid nästa försöket. Mitt amh värde var sist 1,6 så jag får dhea mest pga min ålder och att se om det förbättrar något på kvalitén.
Ni kommer säkert hitta rätt beslut med Uppsala. Jag håller tummarna att ni får göra ett försök.
Kramar

Livets underverk sa...

Usch, vilka svåra besked. En tanke, om kliniken och ekonomin tillåter, skulle kanske kunna vara att göra ett försök innan sommaren och utifrån resultatet från det sedan bestämma om det kan vara värt att satsa på Dhea? Även om dom pratar om bara 10-20 procents chans, så är det ju ändå möjligt att det kan gå. Håller mina tummar för er.
Stor kram

MDB sa...

Tonci - Tack för din kommentar. Jag tycker att de här känslorna är svåra för jag ju så himla tacksam för att vi fått våra två små, men när vänner runt omkring oss bara bestämmer sig för att "vi vill ha en bebis" eller "en till" och lyckas direkt så svider lite lite ändå att vi inte också bara kan "bestämma oss"

MDB sa...

Livets underverk - Ja, det är ju faktiskt en smart tanke. Även om vi får se utifrån det här försöket om vi sedan går vidare. Jag hoppas på att det bara blir ett försök för att vi lyckas direkt, men det kan ju också bli bara ett för att vi inte får ut några ägg alls...