onsdag 25 november 2009

Kliniker igen...

Jag skrev ju för ett tag sen om hur svårt det var att välja klinik. Efter det inlägget så har jag kollat runt lite och gjort följande upptäckt - den klinik vi valt säljer inte 3-pack IVF. Jag såg att de inte hade denna prisuppgift på hemsidan, men tänkte att de bara kanske inte skrivit ut det och att jag skulle fråga vid själva besöket. Sedan stötte jag på info om att de inte hade det överhuvudtaget, vilket ett samtal med kliniken bekräftade. Jag förstår deras argument; att patienten/kunden inte ska behöva betala mer än vad som behövs och av olika anledningar så kanske man inte behöver/vill göra fler försök än ett. (Förhoppningsvis pga graviditet, men också för att det helt enkelt kanske var för jobbigt med behandlingen.)

Jag känner dock att risken är större att vi får betala mer om vi börjar med ett försök och sen måste göra ett till, och ett till, än om vi köper tre försök redan från början. När jag också har läst att tre försök ökar chanserna med nästan 50 procent mot ett försök så känner jag mig också rätt övertygad att ett 3-pack är det rätta för oss. Det minskar ju också pressen att vi "måste" lyckas på första försöket, när vi vet att vi har en back-up liggande. Lyckas vi på första försöket tror jag att jag kommer att vara för lycklig för att gräma mig över att vi lagt ut pengar i onödan.

Nu ser det alltså ut som att vi kommer att byta klinik. Jag har försökt att göra en översikt över de stockholmskliniker som har 3-pack IVF, men hittade också information om att Carl von Linné-kliniken i Uppsala samarbetar med läkare över hela landet. Vi kan alltså göra alla undersökningar mm i Stockholm utom ÄP och ET som sker i Uppsala. Det låter ju jättebra, särskilt som Linné verkar vara den billigaste när jag har jämfört.

Så här ser prisbilden ut:

IVF-kliniken (S:t Göran): 53 000 (3 IVF+ 1 FET)

Carl von Linné: 44 000 (3 IVF+ 1 FET)

Fertilitetscentrum: Har inga prisuppgifter på hemsidan, men såg på Anna-Bells blogg att de tog 57 000 kr i juni 2008 och det lär ju inte ha blivit billigare...

Det finns dock ett litet "men" - 44 000 för Carl von Linné är om hela behandlingen görs där, ska man göra undersökningar mm hos en av deras samarbetsparners står det på hemsidan att man betalar 34 000 för 3-packet plus en summa till samarbetsdoktorn. Den summan vet jag ännu inte hur stor den är, men jag ska ringa imorrn och kolla. Om någon har denna info på handen får ni dock gärna kommentera. Kommentera gärna också hur ni har resonerat gällande enstaka försök vs 3-pack.

3 kommentarer:

Emelie sa...

Har ni kikat på faluns klinik?
de tar 34000kr om förbehandling sker på hemorten eller 41500 om de sköter all behandling.

De har även ett erbjudande om att endast betala hela summan om behandlingen lyckas.

http://www.ivfsverige.se/sida.asp?sida=3_Priser&niva=7

Vi var inne på falun då vi funderade på att göra privat innan vi blev berättigade landstingshjälp, men sen i slutändan valde vi att vänta.

Pi sa...

Köp ett paket!! Vi kanske hoppar på femte försöket nu och vi har inget paket och fick bara ett landstingsfinansierat. Se det som in investering i framtiden.

Helt rätt resonerat att tänka att pressen minskar om ni har tre försök!

Go for it!

MDB sa...

Emelie - tack för tipset om Falun. Dock står det på hemsidan att det är 34 000 + kostnad för behandling på hemorten. Så var det ju även i Uppsala och där landade ju summan på detsamma som på orten. Är det så även här skiljer sig det endast med 2500 kronor och då känns nog Uppsala mer lockande i och med närheten.

Låter ju även intressant med pengarna tillbaka om det inte lyckas, men känns lite läskigt med risken för missfall. Känns mer "säkert" med 3-pack i och med att det också är billigare.

Pi - Tack för din feedback. Det är alltid skönt att höra att någon tycker att man har tänkt rätt...