tisdag 6 oktober 2009

Fertila familjen

För att fortsätta på familjetemat: Min familj har ju som sagt inga "förväntningar" på barnbarn, även om de längtar, men det finns ju en familj till i sammanhanget. När makens bror gifte sig så annonserade de en månad efter bröllopet att det var tillökning på gång, och det är inte första gången det händer i den där familjen. Vi har ju varit gifta i några månader nu och jag kan riktigt ana att de funderar på vad som händer - när är det dags? Vi har fått fina hintar om barnkläder, gravidtips mm vilket både känns kul och jobbigt. De vet ju att jag har opererats för cystor på äggstockarna och har lite försiktigt frågat om det kan påverka möjligheten att få barn, men jag tror ändå inte riktigt att de tänker så. De är ju själva så himla fertila, vilket också är sjukt jobbigt. Jag känner mig lite som det svarta fåret i familjen, den som hindrar maken i sin familjebildning. Jag vet att det är dumt att tänka så men jag kan inte låta bli. Tänk vad många problem och ångestmoment som skulle kunna lösas om jag bara kunde bli gravid...

2 kommentarer:

Joanna sa...

Usch vad jobbigt att få så många frågor och kommentarer från några som inte haft några problem själv och som ser graviditet som något självklart.

Skickar en stor styrkekram till dig!!!

MDB sa...

Ja, det finns alldeles för många sådana människor tycker jag. Folk som på allvar menar att vi borde "planera" en graviditet med leveransdatum då eller då. Och det värsta är ju att det har funkat för dem! Jag har flera bekanta som planerat ett barn till sommaren och självklart har de lyckats på första försöket! Kanske borde jag var glad för deras skull istället för avundsjuk och gnälla över orättvisan här i världen.