lördag 10 oktober 2009

När eller om?

Jag tycker visserligen att det är bra att vara ödmjuk inför det faktum att alla faktiskt inte kan bli föräldrar, och att man generellt kanske inte ska förutsätta att man kan planera en graviditet med sitt övriga liv, eller överhuvudtaget att allt ska kunna gå som man planerar. Men jag kan inte förmå mig att prata om (eller ens tänka på) en egen gravitet eller ett barn som ett ”om” istället för ett ”när”. För att orka kämpa på så behöver jag en målbild där jag blir gravid och där vi får vårt älskade barn. Jag måste i självbevarelsedrift skjuta bort tanken att det faktiskt finns en risk att det inte fungerar alls för oss. Så åh vad det skar i hjärtat häromdagen när gravida vännen (som tillämpar denna ödmjukhet) upprepade gånger i ett samtal sade att ”om ni blir gravida”. Hon menade säkert inte att förstärka min rädsla för att det inte kommer att blir någon graviditet för oss, men det var svårt att inte känna hur oron steg i kroppen. Åh, vad jag hoppas att det blir ett ”när” för oss och att detta ”när” inte tar allt för lång tid på sig.

3 kommentarer:

Joanna sa...

Jag borde verkligen börja tänka mer som du. Att använda "när"-et som en motivation, som en blivande verklighet. Som något som faktiskt SKA hända. Jag säger alltid "om", för jag vågar inget annat. Sambon får alltid säga till mig och rättar mig alltid med ett stort och leende "när". För vad ger det mig egentligen att utgå ifrån att det inte kommer att finnas ett "när"...det är väl bättre att hoppas och bli besviken sen än att gå omkring och vara miserabel hela tiden? Eller?

Så nu hoppas jag för oss båda! Att det blir ett "när". Och det snart!

Många Kramar!!!

MDB sa...

Ja, om det blir ett "när" så har man ju annars oroat sig i onödan, och om det skulle visa sig vara ett "om" så kan väl ändå spara på eländet tills det visar sig finnas där.

Åsa sa...

Du resonerar helt rätt! Tror det är en av de viktigaste egenskaperna för att orka sig igenom det här att ha ett positivt tänkande. Tyvärr lyckas jag inte alltid, men försöker och strävar efter det så gott det går!
Kram, kram