fredag 23 oktober 2009

Lika barn leka bäst?

I helgen döps ytterligare en väns barn och vi är inte bjudna... Även om jag inte är överförtjust i dop så känns det lite trist, särskilt som det här känns som en trend bland våra vänner. När det gäller "barnfria" saker som bröllop, examensfester, 30-årsfester etc, då är hela vänskapskretsen bjuden, men när det gäller "barnsaker" som dop eller barnens kalas, då är det plötsligt bara barnfamiljerna som blir bjudna. Det skulle väl vara en sak om det var familjer med barn i samma ålder eller där föräldrar känner varandra väl, men tyvärr verkar det vara bara faktumet att man har barn som gör att man kvalificerar in. T ex var det för ett tag sen en annan väns barns tre-årskalas och då blev en annan vän till mig bjuden som har en sex-månaders baby. Jag tror inte att de bjudits in för att barnen skulle kunna leka och gällande vänskapen så är hon som bjöd in en mycket närmare vän till mig än till den andra vännen.

Usch, jag låter så avundsjuk och det kanske är det jag är. I somras när jag och maken satt och pratade med mina föräldrar om vänskap, så poängterade min far hur viktigt det är att hålla kontakten med sin vänner just i den här åldern. "Särskilt när folk börjar få barn, då är det lätt att man glider ifrån varandra." "Jag försöker verkligen, men det är de som drar sig undan" ville jag säga, för det är så det känns. Som att jag som barnlös inte länge är lika intressant att umgås med. Det är en väldigt trist känsla måste jag säga.

2 kommentarer:

Plusresan sa...

Nä, vad tråkigt.

Men du, jag har upplevt precis samma sak med en av mina vänner som fått barn. Sen de blev föräldrar är jag inte intressant som kompis längre. De umgås mest med andra som har barn, trots att hon och jag har varit vänner i 12 år.

Så det verkar vara vanligt det där, men jag förstår att det känns orättvist.

Vi får se till att inte bli likadan när vi själva får barn! ;)

Kramar

MDB sa...

Ja, det är väl det som är "fördelen" med att hålla på så här - att man kanske blev en ödmjukare förälder. Förhoppningsvis i alla fall.