torsdag 10 september 2009

Man kan inte säga någonting nu för tiden!

Jag nämnde för en kollega att jag skulle till läkaren och att jag trodde att det var uvi pga de symptom jag hade. Hon frågade självklart "du är inte gravid då?".

Det är ett sånt klassiskt exempel på att det är så svårt att hålla sig på "rätt" sida om vad det går att säga utan att tolkas som att jag är gravid, försöker bli gravid eller vill bli gravid. Att säga att man är väldigt trött just nu, extra hungrig, har gått upp lite i vikt, att inte vilja ha vin utan tydliga skäl mm kan gärna feltolkas. Samma sak om man har en bylsig tunika eller gullar lite för mycket med bebisen när föräldralediga kollegan är på besök. Att dessutom sitta inne med så mycket graviditetskunskap utan att själv ha varit gravid gör dessutom att jag måst bita mig i tungan många gånger.

Usch, jag är bara less på att vara en barnlös snart 30-årig kvinna i den här omgivningen.

3 kommentarer:

Hanna sa...

Tack tack för tummarna, jag håller mina för er också! Förstår precis vad du menar i ditt inlägg..det är en sån lättnad för oss att nu när vi gjort det officiellt att vi försöker utan framgång så kan vi svara "rakt ut" på nyfikna frågor och folk accepterar det. Jag följer eran väg med spänning och du hamnar direkt under "favoriter" :)

MDB sa...

Ja, jag förstår verkligen att det kan bli en lättnad att berätta. Det känns dock lite tidigt för oss, och dessutom är det verkligen inte läge att de på jobbet får veta något.

Vad roligt för övrigt att du tittade in och att hamna under dina favoriter :-)

Joanna sa...

Ojojoj, det där har jag verkligen varit med om också. Att sitte inne med massor av gravidkunskap. Pratade om ägglossning med ett par vänner på hösten förra året och de visste ju inte att jag slutat med p-piller och försökte. Och så sa jag hur pass mycket man faktiskt kan märka av äl. "Men du äter ju p-piller, hur kan du känna av äl då"..."ährm...." minns inte hur jag lyckades ta mig ur den knipan...