söndag 27 september 2009

Mens vid endometrios - rikligare eller mindre?

...och apropå mens, har jag funderat på en sak. Överallt jag har läst så står det att ett symptom på endometrios är riklig mens, medan jag märkte av redan en tid innan jag fick diagnosen att min mens verkade minska i mängd. Tidsperioden blev kortare och mängden blod mindre. Jag blir nervös för att detta beror på att blodet som annars skulle kommit ut sugs upp i cystorna. Jag har googlat på det här, men informationen jag hittat är så luddig. Usch, vad jag hatar den här sjukdomen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

När jag var yngre hade jag riklig mens, den kunde vara i två veckor och varje gång hade jag ,riktigt ont. Men när jag passerat 25-26-årsåldern avtog mensen och varade kanske i två tre dagar, men fortfarande kom samma smärtor som sedan urartade tills jag opererades första gången. Jag tror inte att någon har samma symtom och jag tror också att mensen kan variera i omfång. Men jag har aldrig hört att man skulle blöda mindre "utåt" när cystor bildas. Men vem vet. Endometrios kan fara åt helvete tycker jag. Hoppas att det går åt rätt håll för dig!

MDB sa...

Ja, visst kan den fara åt skogen! Som om det inte vore nog med själva barnskpandet så ska man behöva oroa sig över sin sjukdom också.