onsdag 30 september 2009

Stressen över att stressa upp sig

På ett sätt är det bra att det är mycket och kaos på jobbet just nu, för när jag är där så rinner tiden förbi och gör att dagarna går fortare. Samtidigt är jag nervös för att stressen ska ha negativ inverkan på mina möjligheter att bli gravid. Jag vet, det sägs överallt att stress inte ska påverka, men samtidigt kan det ju inte vara bra för kroppen och jag tror inte att det egentligen är någon slump att jag fått mellanblödningar just när det varit som stressigast på jobbet. Plus finnar, usch!

När jag sedan läser fina bloggerskan Majas senaste inlägg så känner jag igen mig själv i beskrivningen av kollegan som fått gå hem från jobbet utbränd. Jag är den på jobbet som ses som spindeln i nätet, och folk undrar hur jag kan göra så mycket och hålla så många bollar i luften, och samtidigt hålla humöret uppe när det är kris. Det är inte lätt alla gånger, men jag har hållt ut för att jag hoppats att det ska leda till något bra för mig, och när det varit som jobbigast har jag optimistisk tänkt att kanske skymtar en föräldraledighet där framme någonstans.

Det är heller inte det lättaste att byta jobb när vi försöker bli gravida, då är det skönt att ha den tryggheten. Samtidigt hoppas jag på utvecklingsmöjligheter inom företaget så det är också en anledning för mig att stanna kvar.

2 kommentarer:

N sa...

Jag känner exakt samma som dig om det där med att stressa upp sig. Jag får ofta höra att det är för att jag är så stressad som det inte blir något.

Vi håller på och renoverar vårt hus, nog så stressigt vill jag lova. Jobbet på det och så detta me barnlöshet, ingen riktigt bra kombo! Men ju mer jag tänker på att jag är stressad ju mer stressar jag upp mig för att det är däför som det inte blir något! Jag arbetar som lärare och det är omöjligt att inte stressa på jobbet, bara är så. Känns som man hamnat i en ond cirkel ...=( Hoppas inte stress påverkar, men det är ju tyvärr så att kroppen inte mår bra om man gör det, så jag tror nog att det ändå ligger något i det tyvärr ...

Kramisar N

Joanna sa...

Usch, jag känner också igen mig i det ni skriver. Det kunde lika gärna varit jag som skrivit det.

Det är bara stress stress stress hela tiden. Husköp, husförsäljning, brudtärneplanering, jobb, ivf efter ivf. För att inte tala om stressen av att alla andra hela tiden blir gravida. Jobbigt...

Och även om man kanske är sugen på att byta jobb så är det inte läge nu mitt i tredje ivf:en, mitt under flytt och mitt i en finanskris, även om det verkar bli ljusare nu...

Varma kramar till er stressande tjejer!!!