onsdag 19 maj 2010

IVF istället för sex i framtiden?

Jag försöker att läsa det mesta om IVF, även om det mesta som skrivs i den vanliga pressen är rena barnleksinfon för en rutinerade IVF:are. Ofta blir man inte bara oöverraskad utan också besviken. Som den här artikeln, som talar om "par som har skjutit upp barnafödandet för att istället satsa på karriärerna" och personer som väljer att satsa på ivf för att det är "effektivare".

Forskaren (och veterinären!) säger att chanserna med IVF bör vara hundraprocentiga inom tio år, det vore ju onekligen trevligt om han hade rätt, även om läkaren från Sophiahemmet kändes lite mer seriös.

7 kommentarer:

Timea sa...

Jag tror att det finns redan många par som gör så i länder där IVF behandling är inte så reglerad som t.ex. här i Sverige. I USA räcker det att man har pengar och får man tillbaka nästan så många embryo på en gång som man vill oavsätt ofrivillig barnlöshet eller inte.

Jag kan tänka mig att utveckling ska ske i framtiden och med detta ökar chanserna.

MDB sa...

Tonci - Ja, du har nog rätt i att det är stor skillnad mellan länderna. Känns trist på ett sätt, t ex att man får sätta tillbaka många embryon, för det bidrar ju till en inte så positiv bild av ivf.

loba sa...

Jag tror, precis som Tonci säger, att detta redan pågår i andra, mindre reglerade, delar av världen där pengar banar vägen till i princip allt.

Jag välkomnar såklart utvecklingarna på området. Samtidigt är det sorgligt att se hur "folk" tar det här med fertilitetsbehandlingar så lätt, nästan för givet. Att man rycker på axlarna och tänker att "äh, jag kan ju alltid göra IVF sedan...".

Lisa sa...

Fast om jag fick välja så skulle jag hellre ha sex än att gå igenom en IVF behandling? Eller? Så roligt är det ju faktiskt inte ;)

Kram Lisa

TeachMom sa...

Jag håller med. Så jäkla kul är det inte med de här behandlingarna. Det är inte alltid så att det var sämre förr. :)

MDB sa...

Nej, jag kan inte tänka mig att någon tänker "vi gör ivf istället för att ha sex" - den personen har nog en väldigt felaktig bild av vad ivf är.

MDB sa...

Loba - Ja, och min rädsla för att folk tar lätt på ivf och att det skulle kunna ses som en "utväg" för karriärslystna, så är att de som faktiskt behöver ivf får stämpeln av att man får "skylla sig självt" att man behöver göra ivf för att man har "prioriterat annat". Men så tror jag att det sällan är.