tisdag 23 november 2010

BM-besök nr 4

Idag var vi på vårt fjärde besök hos barnmorskan. Jag tycker verkligen om henne, hon behöver bara säga att allt ser fint ut så blir jag lugn. Och glömmer allt jag tänkt fråga om ska tilläggas, som om de rytmiska småsparkarna som ibland kommer med ett tiotals sekunders mellanrum kan vara att bebisen hickar. Nån annan som har svaret på hur hicka känns? Nästa gång ska jag skriva ner lite frågor innan tror jag. Det mesta läser jag mig till på nätet, men vissa saker kan vara bra att veta hur de tänker just där och sen specifika saker kring vår skrutt. Jag tycker att det är skönt att vi har en barnmorska som förstått att vi är väldigt pålästa och som inte "överinformerar" och föreläser men ibland kan jag tänka att vissa saker skulle vara bra om hon kanske gav liiite mer info.

Det blev inget prat kring förlossningen som jag hade trott (när kommer det egentligen?), men vi fick datum för föräldraträffarna som börjar 16 dec. Sedan frågade jag också kring kallelse för tillväxt UL som vi ännu inte fått, men som skulle vara i vecka 32, och det verkade som att de missat att skicka ut det så det skulle hon fixa. Dock rättade hon mig hela tiden när jag sa "för det är ju bara två veckor till v.32" och menade på att "det är ju v.29 nu" - men vi är ju idag på 29+4 vilket ju ska vara v.30. Snacka om att det här med räkningen är förvirrande...eller så var det bara hon som var lite förvirrad, för hon hade även missat att vi skulle kolla mitt TSH idag, så jag fick bli stucken två gånger - en för blodsocker och en för TSH.

Blodtryck: Minns jag inte som vanligt, men det var bra sa bm.
Blodsocker: 5,4
SF-mått: 27 (jmf 24 sist - det visade sig att vi verkligen följer vår kurva perfekt, lite under medelstrecket)
Hjärtljud: Den här gången lyssnade hon bara via tratten (och maken fick också lyssna). Sen sa hon inte mer än att det såg bra ut, och jag glömde fråga om exakta siffor, men jag gissar på att det låg kring samma som förra gången - och det spelar ju ingen roll så länge det var bra.
HB: Tog hon inte, vilket förvånade mig eftersom jag trodde att de vilja följa upp min "järntablett i veckan", men jag är fortfarande pigg så jag tror att det inte har gått ner mer.
Vikt: Ingen vägning denna gång

Extra glad blev jag idag att maken följde med trots att han varit uppe och pluggat halva natten och vi hade en riktig morgontid. Han har hittills varit med på allt, och jag sa att orkade han inte idag så kunde jag gå själv den här gången, men han ville absolut följa med. Blir så glad att vi verkligen delar på så mycket som möjligt i den här upplevelsen!

Ytterligare en sak som var rolig var att pyret sparkade på barnmorskans hand när hon skulle mäta magen, och hon sa att den rörde sig så fint!

8 kommentarer:

Anonym sa...

BM och läkare räknar alltid fulla veckor, likaså på growingpeople.se. Tyckte också det var förvirrande, särskilt vid kritiska veckor (fast dessa är ju du förbi!).

När bebisen hickar märker du det, känns väldigt annorlunda från sparkar (iaf för mig). Det känns som hicka känns för dig:)

emve sa...

Jag tycker inte att hicka och sparkar är så fasligt olika, förutom att hickan är lite mildare och känns mindre utanpå magen. Det känns precis som att magen har hicka helt enkelt, och lägger jag handen på så kan jag ganska lätt hitta Ettans rygg, för där känns det mest. Hickan för vår lilla kommer med 2-5 sekunder emellan och kan pågå flera minuter.

emve sa...

...och vi pratade förlossning först på besöket i vecka 34 tror jag!

Yevonde sa...

Härligt att det ser fint ut :)
Har nog bara känt hicka en gång, det var superegelbundet, inte som sparkar. :) Jag fick dessutom jättedåligt samvete för jag hade druckit lite lättglögg, jag trodde det var ok om jag bara kokade den. Men inte..

loba sa...

Underbart att allt ser fint ut :)

Timea sa...

Vad bra att du har en barnmorska som du litar så mycket på och vad extra skönt att allt ser bra ut me er lilla bebis :-)!
Det som du beskriver är att bebisen hickar tror jag. Det kändes på samma sätt för mig också, fast "spark-känslan" var inte lika stark som när han verkligen sparkade.
Ang. beräkningen av veckorna, säger barnmorskor alltid den veckan som är fullgången. Så vecka 29+4 är v.29 för en barnmorska.
Kramar!

Anna sa...

Bm-besök samma dag som jag :)

Hickan är 'mjukare' än sparkarna och buffarna, det känns lite som ett rytmiskt dunkande i magen - nästan lite som känslan av en puls.

Mannen fick också lyssna i trätratten igår efter att jag sa till, stolt och lycklig pappa kan jag säga :)
Hoppas du mår toppen, kram

Linda sa...

Just det där att de lägger utbildningen mitt i julruschen tycker jag är lite dåligt - många åker ju bort. Så anar att våra träffar inte blir fulltaliga. Nä, man skulle haft dem tidigare.

Verkar som allt såg fint ut! Mysigt att maken följde med, det visar ju bara hur engagerade dem är *ler*

Har inte heller pratat något om förlossningen ännu, men förmodligen börja så smått nästa tillfälle imorgon, är då i v. 34.