söndag 21 november 2010

v.30 (29+2)

Vecka 30, det känns verkligen som en milstolpe. Tre fjärdedelar av graviditeten ligger nu bakom mig, och bara 10 veckor är kvar (om den lilla kommer på utsatt datum) tills vi får träffa vårt barn!

Barnet är nu ca 41 cm långt och väger ca 1 600 gram, enligt Growingpeople. Det blir trängre och trängre därinne, och jag tycker att det märks mer att det bökas hit och dit och trycks på obehagliga ställen. Fortfarande har vi dock ingen aning om vad för kroppsdel det är som trycker, men vi gissar vilt - är det en hand, en fot, en armbåge? "Många mammor säger att om barnet rörde sig mycket i magen är det aktivt även utanför." skriver Vårdguiden, och stämmer det så har vi ett livligt barn att vänta.

Nu börjar jag få kommentarer hela tiden om hur magen växer. Träffade min mamma igår för första gången på två veckor och hon tyckte att det var sååån skillnad. Roligt tycker jag, jag älskar verkligen min mage! Än har som tur var ingen kommit med kommentarer om att magen är för stor eller för liten (utom makens mamma och henne lyssnar jag inte på), och det känns skönt.


V.20, v.28 och v.30. Här syns verkligen hur magen har växt de sista tio veckorna.

4 kommentarer:

Jag vill jag kan... sa...

Vilken fin mage!!!

emve sa...

Jättefin mage!

Linda sa...

Du har blivit rund o fin! Gått jättefort för dig :-D

MDB sa...

Tack, vad fina ni är!