måndag 8 november 2010

v.28 (27+3)

Nu har vi kommit till vecka 28 och enligt Vårdguiden betyder det att vi är framme i tredje trimestern! Enligt Pregnologys räknesystem går vi dock inte in i tredje trimestern förrän efter v.28 - någon som vet vilken av dessa som är korrekt?

Barnet ska nu vara ca 38 cm och väga 1200 gram, enligt Growingpeople. Fantastiskt! Fortfarande ska bebisen ha en del plats, men jag gissar på att det börjar bli trängre därinne. Bland annat för att jag oftare än tidigare känner hur barnet mer spänner ut mot magen än sparkar. Det står också att nu trycker livmodern upp mot revbenen och det kan blir svårare att ta djupa andetag. Just det har jag inte tänkt på, men jag tycker att jag oftare blir anfådd och att det inte är lika lätt att ligga på rygg längre.

Growingpeople skriver att nu börjar en del oroa sig för förlossningen. Jag är inte direkt orolig, men funderar på om det kanske är dags att börja läsa böckerna om förlossningen för tankarna om att det faktiskt är något som jag ska gå igenom börjar smyga sig på. Även om jag känner att jag har bra koll på smärtlindring, förlopp etc, så kan det inte vara dåligt att förbereda sig lite mer. Dessutom har jag hört så mycket bra om boken "Att föda" att jag vill läsa den bara för det. Läste också på Growingpeople (och på något annat ställe) att "Forskning har visat att de kvinnor som haft med sin partner i förberedelserna och vid förlossningen får en mindre smärtsam förlossning med färre medicinska ingrepp." Hittills har vi inte diskuterat förlossningen något särskilt, men jag hoppas på att maken ska engagera sig lite mer när det är dags för det.

Jämn vecka betyder magbild, så här ser magen ut v.28:


V.24, 26 och 28. Jag tycker att det syns att det hänt en del på bara de senaste två veckorna. Visserligen är de övriga bilderna fotade på morgonen (vilket kanske syns på ljuset) men nog sticker den ut en bra bit mer än för vecka 26?

Och sen, bara för att det är kul - en jämförelse mellan v.18 och v.28. Så här mycket har alltså magen växt på tio veckor!

5 kommentarer:

Pi sa...

Vad fint! Kan inte föreställa mig hur det ska vara. Måste kännas fantastiskt! Grattis!!

MDB sa...

Tack!

toksnippa sa...

Den har växt mycket! Fin fin!!

Jadu, de jag följt på forumet som får mycket revbensbök o spark har haft det sedan v. 30 ungefär.

Barnarlivet sa...

Vilken fin mage! Och vad långt du har kommit, snart är det ju bara nedräkningen kvar:)

MDB sa...

Toksnippa - Tack tack!

Barnärlivet - Ja, det känns helt otroligt att vi närmar oss vecka 30!