tisdag 16 november 2010

Dagens irritationsmoment

Pratade med en annan gravid förra veckan och hon kommenterade att folk är så snälla när man är gravid. Visst har hon rätt tänkte jag senaste idag när jag blev erbjuden den skönaste fåtöljen på fikat, men alltså - folket på tunnelbanan. Jag åker varje dag och det är verkligen dagens irritationsmoment. Jag ser visserligen inte höggravid ut (än), men det syns ju helt tydligt även med jacka på och jag tycker att jag kanske skulle ha kunnat bli erbjuden plats mer än den ynka gång det har hänt. Istället är det stor hets när folk ska kasta sig över de platser som blir lediga. Idag blev jag till och med nästan omkullknuffad av en man i 30-årsåldern som hade väääldigt bråttom att komma fram till en av de lediga platserna.

Sedan blir man ju inte gladare av att läsa här att så pass många tycker att gravida borde ta "konsekvenserna av sitt eget handlande för det finns ju faktiskt abort och preventivmedel" och att "det är ens eget ansvar att fråga om att få plats för att gravida vill ju faktiskt inte sitta (och tänk om hon inte är gravid utan bara tjock)". Ser inte fram emot när jag börjar få riktiga problem med det här med att stå på tunnelbanan, hittills är det mest jobbigt när det går ryckigt och svänger.

9 kommentarer:

Yevonde sa...

oh fyyy för människor. Läste några kommentarer, är folk helt oempatiska? Fast det vet jag ju, det är otroligt få som reser sig för mig nu, visst jag har en stor vinterjacka, men v.34 syns ändå. Men idag var det en man som reste sig, jag blev jätteglad, sen att jag inte hann fram till sätet innan en tonårstjej snodde platsen... Det är verkligen djungelns lag i rusningstrafik.

MDB sa...

Ja, det sägs ju att problemet för många i slutet är inte att jobba, det är att ta sig till jobbet...

Jag vill jag kan... sa...

Trist det där!! Tacksam för att jag slipper kollektivtrafik numer...

Anonym sa...

Stämmer rätt bra med mina erfarenheter också. Men med tillägget att unga killar med invandrarbakgrund är ungefär 1000 gånger bättre på att erbjuda sin plats jämfört med typ alla andra. Tror att den jacka jag har faktiskt döljer magen ganska bra trots att jag är i vecka 28, så jag ska kanske inte helt döma ut folk. Än.

Anonym sa...

Jo, just det. Jag som skrivit inlägget ovan om bl.a. invandrarkillar är Sara. Tycker det är trevligare att inte vara anonym trots att jag inte har konto att logga in på...

Marre sa...

thats sweden;)

loba sa...

Jag måste tyvärr hålla med här ovan och säga att det där beteendet är ganska så typiskt svenskt.

Hur som helst är det trist och otrevligt.

Sara sa...

Usch vad störigt, men som någon annan skrivi, väldigt svenskt. Det kan vara faaarligt att lägga sig i...

Kram

Barnarlivet sa...

Jag trodde faktiskt inte att folk är så! Men på något sätt stämmer det rätt bra med samhället i övrigt där allting mer och mer handlar om en själv och ens eget välbefinnande (ibland på bekostnad av andra)