lördag 27 november 2010

v.31 (30+1)

Jag inser att de här veckorna före jul kommer att gå fort, känns som det var igår jag hurrade för v.30 och nu har ytterligare en vecka gått. December är alltid den snabbaste månaden på året, och jag brottas redan (trots goda intentioner om julfrid) med allt jag vill hinna med - julbak, pepparkaksutställningen på arkitektmuseumet, julpyssel, julmarknad och att bara glida runt hemma med en kopp te och en pepparkaka. Jag är i alla fall sååå glad att vi fixat det mesta till bebisen redan så att jag bara kan koncentrera mig på julstöket.

Enligt Vårdguiden väger nu barnet ca 1 800 g, och är ca 40 cm lång, medan Growingpeople anger längden till 42 cm. Dessutom kan den lilla redan ha lagt sig med huvudet nedåt! Jag har faktiskt ingen aning om hur vår skrutt ligger därinne och frågar mig ofta om det är huvudet eller rumpan som skapar en utbuktning på magen. Det känns dock som att den oftare sparkar uppåt nu, tidigare var det mycket mot ljumskarna, och det kanske betyder att den kanske ligger med huvudet oftare nedåt.

Jag mår fortfarande oförskämt bra, även om det känns tyngre och tyngre. Ett par dagar har jag sovit dåligt, men två nätter i rad har jag nu sovit som en stock och imorse vaknade jag av mig själv klockan nio och kände mig helt utvilad! Jag är också mer anfådd och min gångtakt blir mer och mer långsam, men jag tycker samtidigt om känslan av att jag faktiskt inte kan stressa nu. Jag känner mig nog mer i nuet än vad jag gjort tidigare, när jag vankar där längs gatan och tänker att "äh, jag kan ta nästa buss istället". Jag tycker faktiskt att det är hur härligt som helst att vara gravid!

3 kommentarer:

Yevonde sa...

Hurra för v. 30 :)
Ja jag pratade med CSN för några månader sen och då sa de att det finns blanketter att hämta på hemsidan, man måste räkna ut sin årsinkomst bara så sätter de beloppet efter det. Fackavgifterna kanske ser lite annorlunda ut beroende på vilket fack man är med i, men mitt fack skulle sänka iaf. :) Det är ju ltie som att vara arbetslös ekonomiskt...

Popcorn79 sa...

Härligt! Jag tycker också att det är underbart att vara gravid, men precis som du så tyckte jag att det började bli tyngre där efter vecka 30... och nu på slutet, med 9 dagar kvar, är det riktigt tungt... men den som väntar på nåt gott! =)

Pärla sa...

Jag tyckte också att det var härligt att vara gravid! Det är en underbar känsla att ha ett litet liv inom sig!