måndag 18 oktober 2010

Det här med försäkring...

Den var ett tag sedan jag började fundera på det här med gravid- och barnförsäkring, men fortfarande har jag inte tecknat någon. Jag hade hoppats att kunna få lite tips när DN igår hade delen om barnförsäkringar i sin försäkringsskoleserie, men tyvärr kändes det som om artikeln riktade sig till personer som funderar på om de ska försäkra sina barn över huvud taget. Jag som vill ha råd kring vilken typ av försäkring vi ska ha hade inte så mycket att hämta.

Kort så funderar jag framför allt på om det bästa är att teckna en sån där gratis gravidförsäkring och sedan försäkra barnet direkt när det är fött. Eller om det är bättre att ta en sådan gravidförsäkring som man betalar för och som gäller till barnet är sex månader, och då gå över till barnförsäkring. Sett till premiekostnad så verkar det mest fördelaktigt med det första alternativet, men det kanske är skönt att ha försäkringsbehovet löst för se första sex månaderna.

Någon som gått i samma funderingar som vill dela med sig av hur ni har resonerat?

Sedan uppkommer ju frågan kring vilken barnförsäkring man ska ha och på vilken nivå, men det blir ju en lite senare fråga. Jag tror dock att det kommer att bli barnförsäkring antingen via mitt fack eller hos Trygg Hansa eftersom vi har hemförsäkring därifrån. Känns lite hattigt att ha försäkringarna spridda på tre bolag, så det andra alternativet skulle vara att flytta hemförsäkringen och det vet jag faktiskt inte om jag orkar.

7 kommentarer:

Jag vill jag kan... sa...

Jag tror på trygghansa!

Anna sa...

Vi har en gravidförsäkring som kommer gå över i "vanlig" försäkring på barnet efter födseln. Valde If eftersom vi har alla andra försäkringar där och är nöjda med dem, tror på Trygg Hansa före facket.

Viktigt (i alla fall på If) var att fylla i en hälsodeklaration så fort som möjligt när man tecknar försäkringen + så snart barnet är fött. I annat fall kunde det bli problem om det var något som kom senare sa de.

Såg förresten att du ska använda tygblöjor, jag har fått några som inte är använda och undrar om du vill ha dem? Skriv en rad i så fall så fixar jag det :)

Sorry den långa kommentaren ;)

Livets underverk sa...

Det där med försäkringar är inte helt lätt. Vi valde Gravidförsäkring Plus som man betalar för (Länsförsäkringar, har övriga försäkringar där), eftersom den gav skydd för barnet även under de första 24 timmarna från förlossningen. Alla ersättningsnivåer var högre för Plus-försäkringen samt att den gäller som barnförsäkring fram till 6-månaders dagen, vilket känns bra eftersom man inte behöver tänka på barnförsäkring det första man gör efter förlossningen.

Min syster valde Trygg-Hansa både för gravid- och barnförsäkringen och de har varit nöjda med sitt val.

Teres sa...

Vi tecknade oxå försäkring. Jag tror det var på Trygg Hansa. Sen måste man ju skaffa barnförsäkring när bebisen föds, men då vet jag inte vilken som är bäst?!

Anonym sa...

Tänk oxå på att en del bolag har en karens på sina försäkringar. Vi höll på att bli lurade av Folksam som visade sig ha en karens på 6 månader innan försäkringen gällde ersättning sjukhusbesök.

Lisa W sa...

Jag hade först inte tänkt skaffa något annat än gratisförsäkringen, men valde till slut ändå att skaffa en sådan där som gäller även de första sex månaderna sedan barnet kommit. (Länsföräkringar, eftersom våra andra försäkringar är hos dem.)

Under förlossningen blev vår lilla plutt stressad och bajsade i fostervattnet, vilket gjorde honom rätt medtagen. Vi fick ligga kvar på sjukhuset i 10 dagar, för att ge honom antibiotika, och se så att han syresatte sig ordentligt.

Det var inga enorma summor vi fick ut för det på försäkringen - har för mig att det var en dryg tusenlapp efter skatt. Men det var ändå lite plåster på såren, och en bra hjälp till fattiga studenter:-)

(Nu är sonen för övrigt en helt frisk och superbusig tvååring!)

Lycka till med försäkringsfunderingarna och bebisen!

MDB sa...

Tack för alla kommentarer. Har fortfarande lite svårt att bestämma mig, men det kanske är skönt att ha den där som gäller tills barnet är sex månader ändå...

Anna - Ja, jag vill hemskt gärna ha tygblöjor! Du får gärna maila mig på minadrommarsbarn@gmail.com, hittade ingen mail på din blogg.