måndag 4 oktober 2010

Det här med namn...

För en vecka sen fick en av mina vänner barn, och idag hade hon tillkännagivit barnets namn på Facebook. Nån som vill tippa på att det var ett namn som jag hade på min lista?

Som tur är det inga fler av mina närmare vänner som får barn innan oss. Har en del ytligare bekanta som har bf inom en månad innan oss, men de är inte så nära att jag skulle känna mig tvungen att byta namn om jag fick reda på att de tänkte samma som oss. Tycker dock att det är lite svårt det här med hur nära som är för nära. T ex har jag en kusin som har döpt ett av sina barn till ett släktnamn som jag tycker väldigt mycket om (och hade tankar på redan innan de döpte sitt barn). Vi har inte mer kontakt än att vi ses vid större händelser, som mormors födelsedag eller midsommarafton (då våra föräldrar har lantställe på samma ort), men jag är ändå tveksam till om det skulle vara ok. Däremot har jag nog bestämt mig för att skippa ett namn jag gillar mycket sen jag kom på att maken har ett ex med samma namn... Hur har ni andra tänkt kring bekantas barns namn? Gissar på att det är fler än vi som är "sist i gänget" och fått se namnen blir tagna ett efter ett.

Och icke att förglömma, jag och maken har inte haft stora namndiskussionen än, tydligen är vi ju två som ska tycka till om saken... Är lite nervig för att vi ska tycka totalt annorlunda.

7 kommentarer:

Marre sa...

Ja du det är inte det lättaste med namn. Här hemma kom maken & jag överens om att han ska bestämma pojknamn & jag flicknamn. Han vill att bebisen ska heta Lukas iafll det blir en pojke(fast börjar tveka) & jag vill att bebisen ska heta Sophia om det blir en flicka. Han tycker absolut inte om det flicknamn jag valt så jag kommer att få jobba på det...för jag har redan bestämt mig....som sagt det e svårt. Man är ju 2 som måste komma överens som du säger.

Yevonde sa...

Rätt skönt att få välja helt själv :D
Det ska vara kort och gångbart utomlands, säger jag som har ett dubbenamn. Inte så att det blir ett amerikanskt namn, det är inte min stil - men något som går hyfsat att uttala utanför sveriges gränser...

Greengal sa...

Det är svårt med namn! Men också väldigt kul!
Jag och min kompis pratade om namn för en månad sen typ. Och det visades sig att vi hade samma favorit vad gällde killnamn utan att veta om varandra. Så jag sa lite skämtsamt, vi får se vem som blir först helt enkelt. De försöker inte få barn. Men jag är ändå orolig att de blir först!!

MDB sa...

Greengal - Sånt där är jag lite nervös för. Jag kommer nämligen ihåg sånt som vänner har sagt och känner mig som en dålig vän om jag tar något av de namnen. Även om som t ex en vän redan har en dotter och det är osannolikt att hon får två till så har jag ändå svårt när hon pratat om två tjejnamn som också är bland mina favoriter.

SMBC - Ja, jag tycker också att det är bra om namnet funkar utomlands, även om det är svårt när jag gillar namn av äldre stil...

TeachMom sa...

Det är spännande att ta det första snacket med sin respektive och fundera på hur man ska kunna jämka ihop bådas önskningar. :-)

Klar nackdel med att få barn sist i vän- och familjekretsen: Ens favoritnamn kan vara upptagna.

Teres sa...

Jag tycker oxå att det är skitsvårt med namn.

Vi har ju försökt så länge så många av de namn jag velat ha har tyvöärr blivit tagna, dock av vänner som jag egentligen inte umgås med längre. Men det känns ändå konstigt att sätta dom namnen nu.

Sen är jag och David osams om namn ifall det blir en pojke. Vilket inte gör det lättare. Känns inte kul att åka hem med Grynet och säga. Du tar du bebisen i baksätet. Roligare att kunna säga Tar du Sigrid, så tar jag packningen,... Eller?

Men å andra sidan, det är svårt att sätta namn som ingen annan har eller har tänkt på.
jag gillar oxå bättre gamla namn =)

Lycka till! Kram

MDB sa...

TeachGirl - Ja, det ska bli jättespännande att börja diskussionen, men lite läskigt också. Namnet ska barnet ju ha hela livet.

Och ja, mitt absolut favoritflicknamn är upptaget tyvärr. :-(

Teres - Jobbigt att vara osams om namnet, hoppas att ni hittar någon bra medelväg.