onsdag 6 oktober 2010

Sista arbetsdagen bestämd!

Idag fick jag min semester godkänd, och i och med det är det klart att min sista arbetsdag är 23 december! (Kan inte se att det skulle vara några som helst problem med föräldraledigheten.)

Känns jätteskönt, dels bara att ha det klart, dels att faktiskt vara ledig en längre tid innan förlossningen. De flesta jag har diskuterat med har också tyckt att det är väldigt klokt, det blir tyngre på slutet och man vet inte nu hur man kommer att må då. Jag tror dessutom hellre att jobbet "tar mig tillbaka" och låter mig jobba lite extra om jag ångrar mig, än att jag helt plötsligt vill ta ut semester och gå tidigare än jag sagt. Sedan vet man aldrig om jag kommer tillbaka efter föräldraledigheten heller, och gör jag det så kommer jag ändå hinna jobba och samla semester nio månader innan nästa sommar.

10 kommentarer:

Sara sa...

Härligt att ha ett mål! Och tack, s jättenöjd m altanen!

Yevonde sa...

Jag håller med du! Jag går hem 3e december, BF 3 januari. Tänker att minst en månad är bara bra. :)

Marre sa...

Enligt mitt tycke har du tagit rätt beslut. Man är trött på slutet och det kan vara skönt att få vara hemma för att få det sista gjort i sin egen takt utan att behöva känna tidspress. & inte mist få tid att vila, för det behöver man (iallafall jag).

Barnarlivet sa...

Jag tycker att det låter jättebra. Har jag förstått dig rätt så vill du dessutom inte riktigt tillbaka dit, det här kanske är exakt en sådan kick i baken du behöver för att kolla efter lite nya jobb;)

Anna sa...

Med risk att låta egoistisk så har jag slutat lyssna på andra när det gäller vissa beslut, man känner sig själv bäst och fattar därmed bäst beslut :)

Anonym sa...

Jag blev otroligt uttråkad av att bara gå och vänta... de flesta går ju dessutom över tiden med första barnet. Två veckor och jag klättrade på väggarna... men så är jag en rastlös själ också.

Anonym sa...

Jag var sjukskriven innan och tyckte det var fruktansvärt tråkigt. Hur många bebisfiltar kan man sy liksom??? :D
Jag hade mycket hellre sparat semesterdagar att ha sen när barnet är större. Det kändes inte alls kul att inte kunna vara hemma med honom mer än 4 veckor i somras. :-( Småbarnsföräldrar borde få fler semesterdagar!

Anonym sa...

Mmm, jag förstår ditt beslut, men måste också säga att sparade semesterdagar inte är fy skam att ha.. Som ngn skrev, trist att inte kunna vara ledig längre på sommaren. Efter min förra föräldraledighet så kom jag tillbara till endast 12 dagars semester till sommaren. Ganska trist (nu fick jag iofs ut lika många obetalda dagar, men det blir ju ingen rik på).. Så den här föräldraledigheten rör jag inte min semester!

Turbolina sa...

Jag tror att du kommer att tycka att det är underbart skönt att vara hemma. Jag var hemma från v.17 och jag sydde inte en enda babyfilt. Däremot träffade jag kompisar, fikade, shoppade (alldeles för mycket förstås) och hade det allmänt bra. Jag var sjukskriven och jag kan väl till viss del förstå semesterargumenten men det känner du bäst själv.
Kram Turbo!

MDB sa...

Ni som tycker att man ska spara på semesterdagarna - Det funkar ju bara om man fortfarande jobbar kvar på samma ställe efter föräldraledigheten, och det ser jag som ganska liten risk att jag gör (som jag skrev i inlägget). Därför tar jag hellre ut dem nu än att få ut dem i pengar vid en uppsägning. Jag förstår också argumentet att det kan bli långtråkigt, men eftersom jag går vid jul och maken har jullov en bra bit in i januari, så tror jag inte att det blir lika trist som det kanske skulle kunna vara annars.