lördag 16 oktober 2010

v.25 (24+1)

Ännu en vecka. Tycker alltid att det är lika fantastiskt att jag varit gravid en vecka till, det är helt underbart! En sak som inte känns lika underbart är att nu har jag faktiskt varit gravid längre utan pappa än vad jag fick vara med. Känns så fruktansvärt sorgligt att han aldrig fick se den stora magen, vara med om att den lilla sparkar eller ens att få gratulationer från vänner och kollegor (eftersom vi bara berättade för de nära innan kub-ultrat). Fy, vad jag saknar honom! Mamma berättade däremot att hon fått grattis både till höger och vänster på en konferens i veckan då det spridit sig på jobbets andra avdelningar att hon ska bli mormor. Känns väldigt roligt!

Men nu var det ju så att jag skulle skriva om den här veckan. Bebisen är nu ca 33 cm lång och väger ca 800 gram, enligt Growingpeople . De skriver även att nu kan mamman ha ont i ryggen och kramp i benen. Ont i ryggen har jag ju haft ett tag, och kramp i benen eller sendrag (vet inte exakt vad det är) har jag stött på några nätter och det känns som att det blir oftare nu. Ytterligare intressant är att jag har ont på en punkt precis ovanför magen till höger, på mitten av revbenet ungefär. Ibland känns det som att området bara domnar bort, ibland gör det ont som att det är någon/något som trycker just där. Gissar på att barnet trycker på något sätt som påverkar just den punkten.
Den lilla sparkar på för övrigt och är i full gång största delen av dagen. Jag väntar på att det ska komma någon spark som faktiskt gör ont, men hitills känns det mest lustigt när skrutten rumlar runt där inne. Inte heller har jag vaknat på natten av sparkar, däremot om jag vaknar av något annat så kan jag känna av att den lilla är vaken också och lever om.

Vårdguiden
tipsar om att pappan ska lägga örat mot magen (eller lyssna genom en toalettrulle) och försöka höra den lillas hjärtljud. Har inte haft så mycket lycka med att försöka få maken att lyssna. Han har gjort ett par försök men menar att mitt magkurr låter alltför högt för att han ska kunna höra något annat. Är så nyfiken på hjärtljudet, hoppas att barnmorskan inte bara lyssnar med en tratt när vi ska dit om en och en halv vecka. Både Vårdguiden och Growingpeople skriver att i v.25 brukar det vara dags för BM-besök, men vi får vänta till v.26. Ska bli spännande att se vad hon säger nu.

3 kommentarer:

emve sa...

Härligt! och ni får säkert höra hjärtljud nästa gång hos barnmorskan. Det brukar liksom ingå att få lyssna med doppler :)

Vecka 25 redan, det går undan!

Hanna sa...

Grattis till vecka 25! :) Min sambo lyssnar ofta med örat mot magen och säger att det hörs mycket tydligt! Säkert beror det på hur bebis och moderkaka ligger i magen, men det är inte omöjligt iallafall! :)

MDB sa...

Em - Ja, visst går det undan. Hoppas också att barnmorskan lyssnar med doppler, såg att hon hade en sån där på rummet i alla fall. :-)

Hanna - Tack för grattis! Härligt att höra ljudet tydligt, hoppas att maken ska kunna göra detsamma men oturligt nog har jag en väldigt "kurrig" mage som låter väldigt högt bara den.