lördag 9 oktober 2010

v.24 (23+1)

Ny vecka igen! Tycker att veckorna går framåt rätt snabbt nu. Känns skönt, eftersom varje dag och vecka som den lilla ligger därinne så ökar chanserna för att den ska klara sig om något skulle hända så att den måste komma ut. Kan inte riktigt förstå att vi redan kommit så långt att det faktiskt finns en chans att den lilla skulle kunna klara sig ute i världen.

Growingpeople anges nu längden i helkropp och då ska vårt lilla pyre vara 32 cm och väga 700 g. Den ska kunna känna igen både min och makens röster och ha en uppfattning om vad som är upp och vad som är ner. Barnet blir ju starkare och starkare där inne och det märks, nu kan man se på utsidan av magen när den lilla lever om. Hur fascinerande som helst. Vem behöver tv när man har sin lilla bebis rörelser att titta på?

När det gäller mamman så skriver både Growingpeople och Vårdguiden om halsbränna och ryggont. Ryggontet har jag ju upplevt, men när det gäller halsbränna så har det stannat vid att jag får sura uppstötningar ibland när jag ligger eller när jag blir stressad. Så länge som det är så här är det helt klart överkomligt. Ryggontet har ju blivit bättre med stödbälte och jag ska bli bättre på att göra ryggövningar hemma så kanske det kan försvinna helt (man kan ju hoppas).

Idag vägde jag mig för första gången på några veckor, och nu stannade den på plus 7,5 kilo. Kan inte riktigt förstå var det har hamnat, för det känns inte som att något har blivit större förutom brösten och magen. Det spelar så klart ingen roll hur mycket jag går upp, men skönt om det inte blir för mycket med tanke på att jag är ganska liten. 7,5 kilo är ändå mer än 15% av min tidigare totala kroppsvikt.

Så här ser i alla fall magen ut nu:


Tycker inte att det ser ut som att den har växt något mellan v.22 och v.24 på jämförelsebilden nedan, men kanske är bilderna lite missvisande för jag har fått flera kommentarer den senaste veckan om att magen har blivit mycket större. Svårt som sagt när man fotar sig själv med självutlösaren...

4 kommentarer:

Jag vill jag kan... sa...

Jag tycker att dina bilder är jättevackra! Det är så roligt att se utvecklingen :)

Ha en fantastisk helg!

MDB sa...

Tack så mycket! Ha en fin helg du med.

Livets underverk sa...

Jättefin mage, tycker jag! =)

Anna sa...

Grattis till ny vecka, byter själv idag :)

Hade gått upp 7 kg v 25, förstår inte heller riktigt var de satt sig. Tiden rusar på nu, tänkte försöka lägga ut en bild jag med senare idag. 8 v sen sist :/

Ha en härlig söndag!