söndag 31 oktober 2010

v.27 (26+2)

Blir lika glad varje gång jag får skriva om en ny vecka. Vårdguiden skriver dessutom att nu är överlevnadschansen stor för barnet, hurra! En gravidbok som jag har dristar sig till och med att ge siffran 90%, det är ju toppen.

Barnet ska nu vara 30 cm enligt Vårdguiden, och 36 enligt Growingpeople. Bägge anger 1 kilo som barnets vikt. Tänk att det ligger ett helt litet mjölkpaket därinne! Vårdguiden skriver om hur barnet nu kan ta hårdare spjärn och att det kan börja känas tungt. Visst känns det att magen blivit tyngre, men ännu har jag inte fått några smärtsamma sparkar. Nu veckar det inte hända så mycket nytt i barnets utveckling, mer än att det blir större och jobbar på de färdigheter det redan har. Vårdguiden skriver dock att barnets ögon nu öppnas och att den kan vilja skydda ögonen vid ljus. Jag tycker att det märks att barnet reagerar när jag t ex tar av mig täcket eller drar upp tröjan för att maken bättre ska känna och se sparkarna, då är det som att den lilla blir stilla en stund innan den sätter igång igen. Precis som om den hade reagerat på att det blir ljusare därinne helt plötsligt.

Tänk att det faktiskt är en liten bebis som gömmer sig i magen, och att den faktiskt är så stor som på bilden nedan, det är verkligen häftigt att tänka.

4 kommentarer:

emve sa...

Grattis till ny vecka! Det är lika härligt varje gång. :)

Timea sa...

Grattis till den 27:e veckan. Tiden går himla fort! Snart har ni en bebis :-).
Kramar!

Anna sa...

Visst är det helt otroligt?! Med risk att låta helt väck så förstår jag fortfarande inte att det ligger en så stor bebis i magen som det gör även om det börjar kännas nu.

Grattis till ny vecka, byter själv också vecka idag :)

Kram

Jag vill jag kan... sa...

Grattis till ny vecka!! Det är så häftigt detta att det inne i en mage kan ligga ett livskraftigt mjölkpaketsstort liv sådär!!