fredag 11 december 2009

Gravidfrågor på jobbet

Med anledning av att jag har varit iväg mycket på läkarbesök den senaste tiden så är det två av mina kollegor som har frågat om jag är gravid. Jag måste ju erkänna att det vore skönt att berätta varför jag egentligen är borta, men jag har dragit slutsatsen att det inte är särskilt bra att börja prata om barn när man vill byta tjänst. Jag har ju några kollegor som jag står lite närmare, men jag vågar nog inte berätta för någon om jag inte är redo att berätta för alla. Hur har ni andra gjort, är det någon som har valt medelvägen att berätta för någon/några utvalda (förutom chefen)?

4 kommentarer:

Anonym sa...

jag har berättat för en kollega på jobbet som jag har förtroende för, men jag har bara jobbat där knappt ett år, och jag känner inte att jag har hunnit lära känna de andra kollegorna så bra. Så det har aldrig blivit läge att berätta.
Om det blir mycket kommande läkarbesök kan jag väl kanske tänka mig att berätta för chefen, men ingen mer i nuläget!

Pi sa...

Jag har bara berättat för min chef. Eftersom mina kollegor inte berättar för mig hur de försöker få barn så känner jag ingen anledning att göra det. Visst, man är borta mycket, men det är ju andra också i perioder..

Jag har sagt till några att jag håller på med en medicinsk behandling och att jag blir trött av det. Har lite svårt för att ljuga så det känns bra att säga så i alla fall, för det är ju sant.

Tea sa...

Jag har berätta för en på jobbet. Kommer nog att prata med chefen när allt med IVF drar igång. Känns som man måste förklara varför man behöver vara borta en del.

Anonym sa...

Tror att man tjänar på att tala om det för chefen faktiskt..
då kan man själv slappna av o inte fundera så mycket på att de andra ska fundera...
jag får ju gå in i en ny tjänst o tala om första veckan att ivf ska påbörjas nu..
/Emma