tisdag 8 december 2009

Tips

Imorgon är det dags för det efterlängtande besöket hos kliniken. Jag hoppas verkligen att vi kan få sätta igång så fort som möjligt. Mitt "mål" är att hinna fullfölja en behandling innan sommaren - tänk om jag skulle kunna tillbringa sommaren gravid (*drömmer*).

Ni som har koll - vad är bra att tänka på så här i förväg? Vad är bra att fråga om? Det enda jag kan komma på just nu är frågorna nedan:

  • Vad räknar kliniken som en behandling? Om vi inte får tillbaka något ägg t ex, räknas denna gång ändå från det tre-pack vi planerar köpa.
  • Hur fungerar det om det blir så att vi inte lyckas vid första försöket, men ändå har fått embryon över i frysen. Kan vi göra en till fullbehandling eller måste vi ta av frysen först?

Fyll gärna på med frågor jag borde ställa...

3 kommentarer:

Kix sa...

Är tre-packet tidsbegränsat?
Om så, hur ser de på övriga faktorer som kan göra att försöken drar ut på tiden?

loba sa...

Jag gjorde ju min hittills enda IVF i Danmark eftersom jag var ensamstående och har ärligt talat inte så mycket koll på hur bestämmelserna här är (förutom de åldersrelaterade). Men rådet jag fick var att kolla upp EXAKT vad som ingår i trepacket - undersökningar, ultraljud, tidsbegränsningar och få alltihopa uppspecat på papper.

Jag håller tummarna för att besöket går precis som du hoppas och ser framemot att läsa din rapport (som du ju skriver så fort du kommer hem, eller hur ;) )

Stor kram och lycka till!

Pi sa...

Socialstyrelsen rekommenderar kliniken att patienterna först använder sina frysta embryon innan man går vidare med ny behandling. Undantag verkar kunna göras om man har ett bra skäl.