lördag 14 augusti 2010

Inventering

Maken är ute på galej ikväll, så då har jag passat på att inventera våra babykläder. Jag har inte kunnat låta bli att köpa en hel del, trots att jag fått sagt från flera håll att vi ska få ärva/få låna kläder. Det går helt enkelt inte att låta bli när allt är så himla gulligt! Och det är svårt dessutom att låta bli när jag inte vet exakt vad det är vi kommer att få och det kan ju just vara en xxx som saknas bland deras kläder... Som tur är köper jag i princip bara begagnat, så kostnaden blir ju inte särskilt stor även om det hade varit billigast att inte köpa alls när vi kanske ändå får allt vi behöver i klädväg.

Tidigare har jag gjort ett excelark med allt jag anser att vi behöver (har jag nämnt att jag är något av ett ordningsfreak), och nu har jag kompletterat med en post för kläder där jag fyllt i exakt vad vi har i varje storlek. På så sätt har jag planerat att försöka hålla nere shoppingen lite och inte köpa "onödigt". T ex vet jag nu att jag ska hejda mig när jag ser en jättegullig body i storlek 50 för det har vi redan ganska många av, men i storlek 62 och 68 är det ganska tunnsått så något sådant kanske kan få köpas. Det bästa vore dock om de som har pratat om kläder kunde langa över några så kanske jag skulle kunna övergå till att köpa de andra sakerna på listan som jag vet att vi inte kommer att kunna få ärva av någon.

8 kommentarer:

Jag vill jag kan... sa...

När min syster var gravid första gången... ja kära nån!! Det rycker ju i hjärteroten när man ser de där PYTTESMÅ sakerna ;0) Förstår mer än väl att du shoppar!

Pi sa...

Ohh, excelark, det ska jag också göra (me to vara ordningsfreak :-). Men, för mig blir det lite krångligare. Jag vet inte under vilken årstid barnet kommer och inte vilken ålder det kommer att vara i så det blir svårt att köpa i rätt storlek. Kommer nog att satsa på kläder som passar en 1-åring och hoppas att kläderna passar antingen direkt eller så att den får växa i dem. Blir begagnat och ekologiskt för min del. Bisfenol...huga....

avlängtantilldig sa...

Jag har med haft listor att bocka av ;) återstår bara vagn och fleeceåkpåse nu :) det är ju så kul att äntligen få handla!! Kram

Anonym sa...

Glöm inte att att man får MKT i just 62-68!! Så köp inte FÖR mkt, sen är det kul att köpa lite i sk.pojk och flickfärger även om jag anser att pojkar kan ha rosa osv.

TeachMom sa...

Det finns så mycket söta kläder, klart man blir sugen, även om du kommer att få mycket. Smart med excellista! Jag ska fixa en jag också!

Jag har köpt lite kläder på rea och second hand. Det är en ganska stor chansning, men det som inte kommer att passa kan jag ge bort i julklapp eller ta med till barnhemmet.

MDB sa...

Jag vill jag kan - Ja, man får hjärtsnörp bara man ser ett sånt där litet plagg.

Pi - Förstår att det är svårt, men du bör ju kunna börja satsa på basplagg som passar alla årstider. :-) Har kollat på lite ekoplagg, men det finns ju så mkt beg. Är det något som vi inte kan få tag på i andra hand så ska vi försöka hitta ekologiska alternativ.

Avlängtantilldig - Ja, det är roligt att få förbereda, även om det fortfarande känns lite overkligt att det ska komma en liten människa till oss som ska ha alla dessa kläder...

Anonym - Ja, det är just det som är mitt stora problem, att inte handla FÖR mkt (även om jag tror att flera skulle tycka att min klädsamling är ganska liten så vill jag inte hamna i sistsen att vi inte hinner använda kläderna). Sedan är inte riktigt det här med pojk- och flickfärger min grej... Jag köper helt enkelt de färger och mönster jag tycker om. Det blir mycket brunt, klarrött och grönt.

MDB sa...

TeachGirl - Härligt att få inspirera med min excellista! Låter ju jättebra att ta med kläder till barnhemmet, och att ge bort i julklapp!

Livets underverk sa...

Härligt med fler som är lite av ett ordningsfreak - jag har också ett excelark med med allt som ska köpas och vad som redan är inhandlat. :-)
Vågade köpa de första sakerna nu i veckan, och nu har jag fått blodad tand och vill bara köpa mer!