torsdag 26 augusti 2010

Namn

Tro det eller ej, men nu har jag faktiskt börjat på en namnlista. Det känns faktiskt som det största i det här bebisförberedandet tror jag. Status just nu är fem tjejnamn och fyra killnamn. Maken och jag ska ju bestämma tillsammans, men det kommer nog att bli som det mesta i vårt hem - jag tar fram förslag och sedan diskuterar vi dessa och tar ett beslut tillsammans.

Minst ett mellannamn har vi klart dock, det blir släktnamn. Vi har tur som har samma namn i bägge släkterna, så inga strider där inte. Det är dock ingen match mot tilltalsnamnet som ju ska passa barnet hela livet. Kommer nog att bli en del funderande fram och tillbaka och helt säkra blir vi nog inte förrän på BB. Lite trist är att mina två absoluta favoritnamn, som jag tänkte att mitt barn ska heta när jag började längta barn, är tagna av två nära familjer, men det finns ju faktiskt rätt många fina kvar.

Hur tänker ni andra kring namn?

4 kommentarer:

Jag vill jag kan... sa...

Halloj! Jag är rätt klar med vad det är för namn jag vill ha på min framtida räka. Och de namnet/n ändras lite från gång till gång ;0) Men en dotter skulle få mitt andranamn som kommer från farmor. En son skulle få ett av pappas... Det som jag tycker är viktigt är dock att åtminstone tilltalsnamnet ska vara ett namn som funkar även utomlands... Haj! maj nejm iss Nut (Knut...)

Tea sa...

Kul att börja tänka på namn!

Yevonde sa...

Jag har ett väldigt långt namn. Så med mitt efternamn blir det extrem långt.. så det ska vara kort. :)

Sen börjar jag bli lite anti pensionärstrenden. Fast den kanske är mest utbredd i sthlm där jag tycker att var och varannan unge låter som en PRO-medlem..

MDB sa...

Jag vill jag kan - Ja, det var ju smart att ta det med i beräkningen, alltså att namnet ska funka utomlands. Ska kolla "mina" namn...

Tea - Ja, det känns lite konsigt, men kul.

Single Mother By Choice - Ja, det är trist det där med namntrender. Samtidigt gillar jag tanken med att barnet får namn från en äldre släkting. Så jag velar mellan ett "äldre" namn och ett mer tidlöst.