söndag 22 augusti 2010

v.17 (16+2)

Nu har vi alltså gått in i vecka 17! Vet inte om det är vetskapen om att en kollega till mig miste sitt barn i just denna vecka, eller om det är allt jobbigt kring som hänt den senaste veckan, men min oro har kommit tillbaka igen. Skönt att det bara är två veckor kvar till RUL! Sedan vore det ju inte helt fel att få känna några rörelser för att lugna en orolig själ...

Jag fick Amelias gravidtidning när jag köpte lite kläder begagnat och i denna fanns ett häfte med utvecklingen vecka för vecka där man även kan fylla i egna uppgifter. Hade först inte tänkt att köpa någon "fylla i-bok" för graviditeten, men nu när jag ändå har denna så kanske det är lika bra att göra det. Vet inte om jag kommer att glömma allt jag känner och gör nu, men risken finns ju, och tyvärr kan ju vad som helst hända som gör att jag inte finns på plats att själv berätta om vårt barn skulle vara intresserat.

Om vecka 17 står där i alla fall:
Din bebis är lika stor som din kupade hand och väger ca 100 gram /.../ Nu börjar bebisen lagra underhudsfett, något som kan göra den blivande mamman lite extra hungrig./.../

Livmodern växer snabbt och du kan känna en molande märkt i magen. /.../ Det kan sträcka och och dra och kännas lite obehagligt. Den ökade blodmängden kan göra att du svettas mer än normalt. Men magen börjar bli rund och fin och du kan njuta av att äntligen se ordentligt gravid ut - var stolt över magen!


Jag började känna av extra värk redan i slutet av vecka 16 och eftersom jag inte tjuvtittat på vad som skrevs om vecka 17 så blev detta en bidragande orsak till den ökade oron. Ni må tro att det var skönt att läga att det är normalt. Och det här kring att vara stolt över magen - det kan ni tro att jag är. Så här ser den ut nu:


Tittar man på en jämförelse med förra veckan så är det inte så stor skillnad. Den ser snarare mindre ut tycker jag, men det kan nog bero på fotot. Har en tanke om att gå tillbaka till att fota i underbyxorna som jag gjorde på första bilden, istället för den kjol jag har på de andra två, för att minska variationen av hur mycket mage som kommer med på bilden.

v. 13 v.16 v.17

4 kommentarer:

Marre sa...

Vad fin mage=) Visst ser man skillnad. Oron släpper förhoppningsvis efter RUL=) Jag var också jätte orolig. Det är man nog lite hela tiden, man vill självklart att allt ska gå bra. Snart kommer du känna rörelser från din bebis & då är det ännu en bekräftelse på att allt är bra=)

Önskar dig en fin vecka=D

Jag vill jag kan... sa...

Vad underbart att få SE utvecklingen :0) Bildbevis är svåra att komma ifrån när man börjar tvivla på verkligenheten!!

Åsa sa...

Så fin mage, klart du ska vara jättestolt! Och jag känner en viss avundsjuka men bara utav glädje för att få se bevis att det funkar på riktigt!
Stora kramar

♥ Ninna - VillBliMammaNu ♥ sa...

Oh så fin mage du har, så härligt med bilder vecka för vecka att kunna följa resans gång. Extra stor glädje efteråt, att titta tillbaka på kanske tillsammans med barnet om några år...:-)

Kram Ninna