tisdag 31 augusti 2010

Mammakläder, hjälp!

Idag har jag besökt flera H&M-butiker, det var inga roliga besök. Butikerna påminde ganska mycket om en second hand affär - lika trångt, rörigt och kläder huller om buller så att det är sjukt svårt att hitta det man ska ha. Det enda som saknades var chansen att göra fynd, om man inte räknar det som ett fynd när man hittar ett plagg i sin egen storlek (vilket visade sig vara lättare sagt än gjort).

Är väldigt nöjd med att ha köpt mestadelen av mina mammakläder second-hand, men några saker har jag väldigt svårt att hitta:
1. En svart kofta
2. Strumpbyxor i bomull eller bomullsblandning

Koftan är det mest akuta, hittills kan jag knäppa de jag har men jag inser att det kommer att komma en dag (inom kort) när det inte går längre, och då vill jag vara förberedd. Jag hade en tanke om att köpa en sån där lös kofta med långa sidor som man kan slänga över axeln, men tyvärr såg det ut som om jag hade virat in mig i en filt. Strumpbyxor är ju inget måste, men det vore trevligt att ha riktiga strumpbyxor ibland istället för leggins och knästrumpor, och då vill jag ha bomull istället för syntet som är det enda jag har hittat. (Tydligen ska graviditet kunna göra att man får svampinfektioner ännu lättare, och då vill jag ännu mer att kroppen ska kunna andas.)

Att det ska vara så svårt. Mig veterligen är H&M den enda "vanliga" butik som har mammakläder och där gick jag bet. Har även kollat runt lite på nätet, men inte hittat något bra. Fryser inte gravida så att de behöver annat än t-shirts? Några tips?

14 kommentarer:

TeachMom sa...

Finns det inte mammakläder på Lindex och Kappahl? Här måste jag medge att jag inte har koll. Men lycka till med jakten! :-)

MDB sa...

Som jag har förstått det så hade de mammakläder tidigare, men har slutat med det. I de butiker jag varit har jag inte sett några i alla fall.

Fru M sa...

Jag bor i Karlstad, Värmland. Där har H&M mammakläder. Inte bästa utbudet men ett par jeans, nån kjol och ett par toppar som är rätt ok går att få tag på. Även Vero Moda har, i en av tre butiker i stan, lite mammakläder. Jeans, kjolar, klänningar m.m. De har en del kläder från märket mamalicious. Vet inte om du blev klokare av det här, men ville ändå skriva :)

MVH fru M :)

Anonym sa...

Det borde finnas en del mammakläder på postorder/nätet, H&M har nog en del där med och kanske bättre utbud än i butikerna!

Monkan

Marre sa...

Twilfit har bra mamma-strumpbyxor.

Anonym sa...

Ja Twilfit är bra. Topshop har mammakläder har jag hört. Annars tycker jag att P&P är bra men rätt så dyrt (går dock ofta att hitta rea-plagg). För jobbkläder gick jag på Proud men det är också rätt så dyrt. De har dock rea på nätet då och då. Indiska har bra stretch-kjolar för 99 kr som ej är för gravida men som funkar ändå.

Timea sa...

Twilfit är bra när det gäller strumpbyxor.
Kolla in i flera H&M butiker, inte alla är lika stökiga och de har olika stora utbud när det gäller mammakläder. Jag var ganska nöjd med dem. Kollade flera "mamma-butiker" även på internet, men jag tyckte att de var så himla dyra.
Och sedan är det värt att titta i vanliga butiker, man kan lätt hitta vanliga kläder, kjolar med gummi vid midjan, större koftor som passar bra under hela graviditeten.
Lycka till!

Anonym sa...

Gina Tricot har bra kläder som passar både gravida och icke gravida, ibland kan det finnas mammakläder på klädbytardagar(som jag tipsade om förut),testa även tradera och blocket.
MvhKarro

MDB sa...

Tack för tipsen! Har besökt några av de ställen ni anger, men har inte hittat något bra... Det är ju inte den generella gravidgarderoben som ger mig problem (där funkar Tradera, Blocket och 2hand väldigt bra) utan det är just den där koftan som får mig att slita håret. Nu överväger jag att ge upp det här med att täcka magen och helt enkelt satsa på en bolero.

Maja Gräddnos sa...

Jag tycker att en mammakofta är en onödig utgift! Köp en vanlig, lång svart kofta. När magen blir för stor knäpper du koftan över bysten och låter magen synas. Det är mycket snyggare än en stor kofta som är knäppt hela vägen, då ser man så lätt ut som ett hus!
Dessutom kan du använda den koftan efteråt.

Bolero är förresten fint det med!

PS Lindex har mycket fina mammakläder och ofta rea på dem.

MDB sa...

Maja - Ja, det är faktiskt min senaste tanke. Har en kofta som är väääligt stretchig (men klarröd) och min tanke är att köpa en likadan svart, ha den så länge det går och sen ha öppet. Och kanske köpa en bolero också för jag hittade en jättefin som passar jättebra till klänning. :-) Jättebra att ha sen också för alla fester! (dvs två-tre gånger om året...)

Anonym sa...

köp vanliga strumpbyxor eller leggings i en större storlek, funkar precis lika bra om inte bättre (finns mycket roligare att välja mellan).. När det gäller kofta, köp en vanlig istället, de töjer sig rätt bra, för att sedan krympa igen i tvätten.
/Jenny

Anonym sa...

Polarn och pyret har fina mammakläder, tyvärr är de ju ganska dyra. Men på deras hemsida finns det köp och sälj där man kan fynda deras kläder begagnat.

/Sofia

Anonym sa...

http://www.mom2mom.se/shop/kategorier-3/cashmere-cardigan/

Snyggaste gravidkoftan jag någonsin sett/köpt!!

mvh Maria O