lördag 28 augusti 2010

v.18 (17+1)

Nu har vi nått v.18, roligt! De flesta av graviditetskalendrarna (följer framför allt Vårdguidens, men ibland är den lite fåordig och då kollar jag också andras) skriver nu om ultraljudet. "Kanske har du redan varit på ditt första ultraljud eller så räknar du dagarna tills det är dags att se bebisen för första gången." skriver minbebis.com. Att räkna ner kan jag skriva under på. Typiskt att vi skulle få ett sent ultrljud, det är mer än en vecka kvar, när många andra gått redan i v.17.

Ytterligare en sak som det skrivs mycket om och som jag väntar spänt på är att känna av fosterrörelserna, ännu känns ingenting. Jag har generellt ganska bubblig mage, och det är svårt att veta hur fostret ska kännas när det är första gången jag varit med om något liknande. Ibland har jag tänkt att "skulle det där kunna vara..." men ingenting säkert. På Growingpeople.se anges att barnet är omkring 17 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 220 g. "Barnet tränar nu mycket, viftar med armar och ben och kan slå kullerbyttor." Känns märkligt att den rör sig så mycket, och jag inte känner någonting, men förhoppningsvis kommer det snart.

Här står också "Nu syns nog i de flesta fall den putande magen. När graviditeten är känd kan det hända att människor i din närhet vill känna på magen." Själv tycker jag faktiskt att magen har blivit större den senaste veckan, framför allt tycker jag att man kan se att magen flyttat sig mer uppåt om man jämför med bilden förra veckan. Jag fick också den första kommentaren baserad bara på magen från en kollaga som inget visste. Hon tittade på mig där jag stod i köket och sa sen "men, är du med barn?". Roligt att det känns mera tydligt gravidmage nu, och inte bara lite "put" som lika gärna skulle kunna vara lite extra god sommarmat. Än så länge är det dock bara nära vänner och familj som har velat känna på magen, och de har faktiskt frågat först. Det har jag inga problem med, men främlingar eller ytliga bekanta, nej tack!

Magen i v.18.


V.16, v.17 och sist v.18

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jättefin mage! Och snart kan jag lova dig att du kommer känna fosterrörelserna. Du har antagligen redan gjort det men inte riktigt vetat att det var dem. Ge det ett par veckor till och du kommer inte tveka längre.

Kram,

S

Timea sa...

Din mage har verkligen vuxit. Jättefin!
Snart kommer du känna bebisens rörelser. Jag kände den första gången ungefär v. 18, men jag var fortfarande inte säker på att det var han. Men snart kom även de rörelserna som var mycket mer tydliga. Du ska inte missta dem :-).
Kram

Popcorn79 sa...

Det är svårt att veta vad som är fosterrörelser och inte. Jag kände bebisen från runt vecka 15 faktiskt, så det var tidigt. Men då var det mest som bubbel i magen, och ibland kändes det även som att man hade en puls i magen, som ett extra hjärta. vilket också stämmer på sätt och vis! ;-) I vecka 17 så kände jag första riktiga sparken, men sen dröjde det några veckor igen innan jag kände av en lika tydlig spark. Nu sparkas det hej vilt och även maken har fått känna det lilla livet, underbart! =)

TeachMom sa...

Spännande att följa din väg framåt.

Yevonde sa...

Tjusigt! jag kände inget förren v.20, men nu är det varje dag :)

Sara sa...

Vilken fin mage! Och supersöta kläder ni köpt!

Förstår att du saknar din kisse, de ger så mycket de små liven!

Ha en trevlig söndagkväll!
Kramar