torsdag 12 april 2012

Ruvardag 1 - hur ska jag leva nu?

Så var det snart slut på ruvardag 1. Så snabbt har den ändå inte gått, men jag har inte tänkt på det hela tiden i alla fall utan mest när jag fått en liten paus på jobbet.

Något som jag däremot har tänkt på är hur jag ska göra nu under ruvarstadiet. Läkaren sa (som tidigare) att det handlar om embryot självt om det går eller inte, och att jag ska leva som vanligt. Till största delen kommer jag att göra det också.

När vi ska på släktmiddag imorgon kommer jag ta ett litet litet (halvt) glas vin, för så tidigt är det ju att embroyt inte ska påverkas. Däremot kommer jag inte ta av de goda ostarna som troligen kommer serveras efter maten, för listeria handlar ju inte om embryots näring utan är en infektion som kan framkalla missfall (om jag har förstått det rätt). Jag kommer också att överlåta kattlåderensandet till maken.

Vad jag däremot kommer att göra är att försöka boosta mig själv och leva nyttigt. Under vår första ivf så tog jag det superlugnt och det vet vi ju hur det gick... Inför nästa försök tränade jag som vanligt och jag fokuserade även lite extra på fertilitetshöjande yogaövningar och det tror jag att jag kommer att göra nu med. Dessutom försökte jag att äta extra mycket av livsmedel som innehåller vitamin E, som också ska vara bra för fertiliteten, och det är väl aldrig fel att få i sig vitaminer. :-)

Troligen spelar det ingen roll för hur det går med det här embryot, men det är ju inte fel att känna att jag gjort det jag kan.

4 kommentarer:

Yevonde sa...

åh vad spännande!! Klart den kan gå på första fet! Det gjrode det för en polare till mig :) kram!

Anonym sa...

Kommer att följa dig! Jag ringde och bokade tid idag för att få tillbaka vår lilla eskimå.....så om några veckor är det dax :-)

Moi sa...

jag håller tummarna för dig. Jag hoppas det blir enklaste möjliga för er den här gången, det vore så skönt att slippa allt det andra!

MDB sa...

Yevonde - Åh, vad hoppfullt! Hoppas på samma resultat! :-)

Anonym - Spännande, håller tummarna för att det går vägen för dig!

Moi - Tack för tumhållningen. Jag håller verkligen med, en hel ivf är inget jag direkt längtar efter...