lördag 21 april 2012

Ruvardag 10 - ett tjuvtest

Egentligen kändes det helt meningslöst, så mycket spottings som jag haft igår (även om inte mensen satt igång), men jag bestämde mig ändå för att tjuvtesta. Jag vet egentligen inte varför, kanske för att jag ställt in mig på att testa i helgen och för att jag ändå är på BIM-1 och det borde ge ett korrekt resultat.

Det var negativt, så klart.

Det känns inte riktigt lika jobbigt som jag trott, kanske för att jag förberett mig på resultatet flera dagar. Och framför allt för att jag ju har min fina lilla skrutt, som väntade på mig i vardagsrummet efter testandet.

Så, vi får helt enkelt hoppas på nästa försök.

När jag tänker positivt så tänker jag att detta embryo kom från vår första ivf, där vi använde puregon.  Den behandlingen har alltså resulterat i ett missfall och ett negativt resultat. Dottern kom till vid vår andra ivf, där vi använde menopur. Tyvärr plockades äggen ut för tidigt, så det blev bara två mogna ägg (av åtta) och inget till frysen. Min tanke är alltså att menopur var bättre för mig och producerade bättre ägg, och att förhoppningsvis ett nytt försök med menopur kan göra susen.

När jag tänker negativt så är det mest oron som spelar in. Tänk om vår lyckade ivf bara var ren och skär tur. En engångshändelse. Två år har dessutom gått, tänk om våra förutsättningar försämrats (även om jag fortfarande är "ung" i ivf-sammanhang).

Det värsta är att jag måste vänta fem månader för att få veta... Varför måste klinikerna stänga på sommaren?

6 kommentarer:

Smassk sa...

Väldigt ledsen för er. Det är så tråkigt att läsa om det negativa resultatet men också positivt att det inte känns lika jobbigt som du kanske hade berett dig på.

Hoppas de månader du har att vänta på nästa försök ändå går fort, du hade ju också en trevlig plan för hur du ska njuta av sommaren så kanske tiden inte känns lika långsam.

Det är verkligen jobbigt att klinikerna stänger över sommaren. Jag jobbar ju inom vården och även om sängplatserna blir färre har man ju öppet. Tycker det borde gälla IVF-kliniker också. I England där jag gjorde mina första försök var det öppet hela sommaren vilket resulterade i att jag fick ett aprilbarn. Det finns nog inte många mars- och april IVF-barn i Sverige.

Massa lycka inför framtiden!

Kram kram,

S

Yevonde sa...

Åh tråkigt, skönt att du tar det med ro. Även om det itne är roligt, jag förstår. Förstår frustrationen dock över stängda kliniker. En vän till mig sa det så bra när de började försöka med syskon "Jag vill bara bli klar med den där världen". Världen annorlunda, liksom. Kram

jagvilljagkan sa...

Jag har försökt kommentera hos dig längs vägen, men min telefon vägrar kommentera hos dig :(

Jag är så ledsen för din skull att det inte går som du vill... Det är ju jättefjantigt att de dessutom sommarstänger!! Det är ju jättebra tider för oss att åka, jag menar; vi har semester och kan ta tiden. Men suck.

Hoppas på bättre lycka nästa gång!
kram

Livets underverk sa...

Usch, vad tråkigt att det inte verkar ha gått vägen den här gången. :-( Och verkligen trist att klinikerna har sommarstängt. Visst, man förstår ju att personalen behöver ha semester, men det kan bli ganska olidligt för de som behöver vänta extra länge på att få köra igång sitt försök.

Stor kram!

Teres sa...

Nej! Det var tråkigt! :( håller tummarna att ni lyckas snart :)

MDB sa...

Tack, alla för era fina kommentarer!