söndag 31 januari 2010

Fest innan ÄP?

Om mindre än en månad fyller jag 30 år. Eftersom det räknas som en ganska stor grej och många av mina vänner har gjort en stor grej av sina födelsedagar, så hade jag tänkt att jag skulle ha fest. Jag är ingen riktig festprisse sådär, men man fyller ju faktiskt bara 30 en gång. Anledningen till jag tidigare velade om att ha fest eller inte handlade framför allt om vår barnlöshet. Jag visste inte om jag skulle känna mig sugen på att fira att jag lämnade 20-åren utan att ha blivit mamma och kanske till och med utan att ens ha fått påbörja en behandling. Tänk om jag bara skulle vilja ligga hemma och deppa.

Nu har vi ju fått besked om att kliniken planerat vårt ÄP till samma vecka som jag fyller år. Det kanske låter fånigt, men för mig känns det verkligen som en lättnad att vara igång med behandlingen när födelsedagen kommer. Eftersom jag tänkt ha festen helgen innan jag fyller år så kanske det också är bra timing att ha stor fest eftersom det förhoppningsvis är sista gången jag får dricka alkohol och festa på väldigt länge. Det hela väcker dock nya frågor. Även om ÄP likväl kan bli i slutet av veckan, så måste jag ju även räkna med att det bara blir två dagar (om ÄP skulle bli på måndagen). Frågan är då hur jag kommer att må vid tidpunkten för festen - ni som har gått igenom det här, hur mådde ni några dagar innan ÄP? Bara lite öm i magen, eller var det "vila i soffan"-läge? Jag har tänkt att förbereda så mycket som möjligt för festen i förväg, men lite kommer det ju bli att fixa samma dag och så ska jag ju helst vara pigg och glad också. Själva alkoholen oroar jag mig inte för, det brukar sällan bli mer än ett par glas för mig och vad jag har förstått så ska man inte behöva undvika alkohol förrän efter ÄP.

Däremot är jag lite nervig för att tidpunkten för ägglossningssprutan ska infalla just på festkvällen. Rätta mig om jag har fel här så att jag inte oroar mig i onödan, för visst kan det bli sprutdags på lördagen om det skulle bli ÄP på måndagen?

Min tanke just nu är att planera för fest, och sedan får jag väl ställa in om jag mår för dåligt eller får panik av tanken att ta ägglossningssprutan på festen. Men jag vill gärna ha era synpunker så att jag vet lite vad jag kan förvänta mig redan på planeringsstadiet.

6 kommentarer:

Timea sa...

Jag kände magen lite öm innan ÄP, men det var ingenting speciellt.
När det gäller sprutan, hade jag ÄP på måndag och sprutan behövde jag ta på lördag kväll.
Men jag tycker du behöver inte oroa dig för sprutan, det går att ge även på någon toalett (om ni inte festar hemma). Senaste gången var för mig precis den lördagen när vi gifte oss, och när jag behövde ge sprutan var vi ute och käkat. Jag tog med mig ampullerna och fixade sprutan på toaletten. Det går hur bra som helst. Ta med dig bara någon näsduk eller hushållspapper som du kan lägga på locket av toan om det inte finns någon hylla eller sånt.
Oroa dig inte, man kan festa jättebra innan ÄP. Gå och festa, man fyller 30 bara en gång!! :-)
Kram

Åsa sa...

Är helt överens med Tonci här ovan. Jag kände inte något direkt heller innan ÄP, mer än lite svullnad.
Så bara att repetera: Ge järnet, fyller bara tjugotio en gång! Kanske förresten... Jag har fyllt 26 några år nu men det är en annan femma! :-)
Kram, kram

M sa...

Shit va kul att du äntligen snart är igång! Klart du ska planera för din fest ! Men jag förstår att du är lite nojjig. Jag trodde ju att jag festat för sista gången nu, men det va så roligt så jag kanske måste ta en runda till under sprut perioden ;) Bara för att verkligen utnyttja tiden innan vi blir gravida !!
Ska bli väldigt kul att läsa nu när du börjar!
Kram på dej // M

http://ledsenihemlighet.blogg.se

pärla sa...

Hoppas du får en riktigt rolig fest! Själv var jag ganska öm
o svullen inför ÄP, så jag skulle åtminstone inte ha velat dansa hejvilt, men annars mådde jag helt bra. Lycka till med festen, men förstås framförallt med behandlingen!!!

Kram!

MDB sa...

Skönt att höra era kommentarer och att det inte var så jobbigt innan ÄP.. Önskar lite att jag kunde bjuda er allihopa, men det skulle ju bli lite svårt när jag försöker hålla mina två liv isär. Kram!

MDB sa...

Jag kom plötsligt på, jag hoppas att jag inte blir så svullen att gästerna frågar om jag är på smällen. Får väl vifta ordentligt med vinglaset framför ögonen på dem...