måndag 4 januari 2010

Nyårslöften, del 2

När jag skrev om mina nyårslöften häromdagen glömde jag faktiskt att jag lovat ytterligare en sak. Det är ett återanvänt nyårslöfte från förra året, men icke att förglömma för det. Jag har nämligen lovat att även i år försöka att leva så miljövänligt som möjligt, framför allt gällande mina inköp. Att hålla nere på shoppingen och tänka efter före om jag verkligen behöver det jag suktar efter. Tänka kvalitet istället för kvantitet och försöka låta det jag faktiskt köper vara second-hand, ekologiskt, närproducerat.

Det är bra även på andra sätt. Köper jag inga kläder behöver jag inte tänka tanken att det här plagget funkar/funkar inte med mage/att amma i etc. Köper jag inget onödigt nu har vi dessutom pengar till godo när jag väl behöver nya kläder pga en växande mage. :-)

Det sagt ska även nämnas att jag var i vårt närmsta köpcentrum idag. Jag köpte inget, utan bytte en julklapp jag fått dubbelt upp av. Istället för en ansiktscreme och rengöringsmjölk kom jag hem med en ekologisk och svensktillverkad bodylotion och en dito kroppsolja. Bra för torra armbågar mm, men eftersom jag numera även är optimist tänker jag också på att en stor mage ofta behövs smörjas in. :-)

Åh, vad jag tycker om att vara optimist!

4 kommentarer:

Kix sa...

Om jag bara kunde få en smula av din optimism så skulle du fortfarande vara väldigt optimistisk... härligt att läsa MDB!

Kix

Pi sa...

Mindre miljöbelastande, bra på alla sätt!!! Blir så glad när jag hör om andra som också värnar om vårt klot!

MDB sa...

Kix - Jag skulle gärna dela med mig till höger och vänster. Hoppas att du också kan få bli optimist snart! :-)

Pi - Ja, det är ju något av det viktigaste som finns. Och att tänka på miljöaspekten i sitt vardagliga liv är ju faktiskt rätt lätt att göra.

loba sa...

Jättebra beslut och handlingar!
Hejaheja :D