måndag 18 januari 2010

Inget 3-pack

Idag var jag på kliniken och fick recept utskrivna. Egentligen var det väl inte så mycket mer med det, själva infon om läkemedel och behandlingen har jag redan läst mig till i alla olika bloggar. :-)

Frågorna jag hade förberett gällde mer det 3-pack vi önskade köpa; vad exakt ingår, vad räknas som ett försök etc. Men tyvärr fick vi beskedet att vi inte får köpa 3-pack! Det är mitt AMH-värde (värdet på äggstocksreserven) som är för lågt, vilket troligen beror på den operation jag gjorde för att ta bort en cysta -07. Det ser alltså ut som att kliniken inte vill satsa på oss för att vi inte har så bra chanser. Tror att läkaren såg min pessimism för hon sa att hon har sett graviditet med lägre värden. Känns som en klen tröst.

På vägen hem svängde jag förbi bibblan och lånade boken "Adoptera - ett sätt att bli förälder" som Fru Barnlös tipsade om. Det är mitt sätt att hantera sådana här motgångar; att läsa på om alternativen.

7 kommentarer:

Timea sa...

Vad orättvist det är att ni inte fick köpa 3-pack på grund av ditt lågt AMH-värde. Jag tycker att du borde också kunna få köpa 3 försök.
Berätta hur boken var, jag tänkte också läsa den, ville först köpa, men den verkar ha utgått.

M sa...

Fy Fan va orättvist !!! Det är väl era pengar... Ni borde väl ha rätt att köpa 3-pack som alla andra ! Ni betalar juh! Usch va irriterad jag blev nu. Finns det ingen annan klinik ni kan byta till!
M
http://ledsenihemlighet.blogg.se

Erika - 2 vill bli 3 sa...

Näe, vilket trist besked! Har ni frågat ngn annan klinik om 3-pack?

Vad gäller adoption som alternativ så har jag haft det med mig under hela barnlöshetsresan. Det har varit en tröst att om det inte funkar med IVF så kan vi förmodligen åtminstone adoptera. Det som kan vara bra att göra, om ni känner att det är ett alternativ för er, är att ställa sig i kö hos ett par adoptionsorganisationer så att ni börjar samla kötid. Det är rätt långa väntetider både i Sverige och sedan i adoptionsländerna idag. Om du har funderingar kring det här får du jättegärna maila mig!
Kram
/Erika
(erika @ vmlinux.org)

Pi sa...

Otroligt att ni inte får köpa 3-pack! Måste finnas andra kliniker som kan erbjuda er det.

Jag håller med Erika, ställer er i kö i en adoptionsorganisation! Ni förlorar kanske runt 3000kr per år, men vinner MASSOR med tid om ni tillslut bestämmer er för att adoptera.

Lycka till!

MDB sa...

Ja, det känns lite orättvist att vi inte ska ha möjligheten till 3-pack. Särskilt eftersom de säger att första IVF:n är en "prov-behandling". På era frågor om det är möjligt att byta klinik så har jag förstått att det är rätt vanligt att det är så här vid dåligt AMH-värde, och nu har vi ju kommit så långt med den klinik vi har nu. Det som känns värst är dock inte pengarna vi kanske förlorar på att göra "vanliga försök", utan att kliniken ser om som ett par med sämre chanser. Jag som försöker hålla mig optimistisk och allt, men det känns som att det har jag inte mycket för.

Tonci - Ja, jag återkommer när jag läst boken. Kan berätta att det verkade finnas rätt många lediga ex på bibblan.

Erika - Vi har faktiskt också hela tiden haft adoption i bakhuvudet, men det är först på senare tid jag börjat tänka på det lite mer på allvar. Jag tar tacksamt emot möjligheten att maila dig, för jag tycker att det är hemskt svårt att få klar information.

IVF-Karusell sa...

Hej tjejen, tack för din goa kommentar till förlossningsberättelsen. Jag hänger inte med, 3-pack, får ni inte tre försök finansierade av landstinget?

Det vore väl en perfekt 30-års present om ni blev gravida samma dag på CvL-kliniken :)
De satte ju in lillan dagen före min födelsedag så det var en perfekt present, även om man inte visste utgången då.

kram!!

MDB sa...

IVF-Karusell - Jo, vi får tre försök finansierade av landstinget, men om 1,5 år! Eftersom jag inte har något tålamod så har vi bestämt oss för att köra privat.

Hoppas att det går för oss som för er, att ÄP/ET runt födelsedag är ett bra tecken!