torsdag 28 januari 2010

Remissen skickad!

Förra veckan när jag pratade med landstingsläkaren och makens prover fortfarande inte nått henne, så att hon att hon skulle återkomma den här veckan. Självklart ringde hon just när jag var på möte och inte hade telefonen med. Hon lämnade dock ett positivt meddelande - remissen är nu skickad! Jätteskönt.

Kanske verkar det hela lite onödigt med tanke på att vi ju har vänt oss privat, och det känns ju lite osannolikt att vi ska vara peppade på att göra ivf om ett och ett halvt år om vi inte lyckas med våra privatförsök. Men man vet ju aldrig, och det skadar ju inte att stå i kö.

Apropå landstingsläkaren så läste jag om en endomtriosstudie häromdagen där det återigen stod att har man konstaterad endometrios bör man ställa sig i ivf-kö direkt och göra de "egna" försöken under kö-tiden. Jag undrar dock vad de forskarna lever i för verklighet. Bara att "ställa sig" i kön? Min läkare visste ju hela tiden att det kunde bli ivf för oss, hon pratade om det med mig redan när jag fick diagnosen. Men att ställa oss i kö innan vi försökt en viss tid själva? Nej, det gick självklart inte. Jag försökte kan jag berätta, men icke. Blir därför väldigt frustrerad när jag hör såna där uttalanden komma från experter. Om det skulle vara det bästa att få hamna i kön direkt, varför funkar det inte så då?

1 kommentar:

Timea sa...

Vi står också i kön till Landstinget fast vi gör ivf nu privat. Jag tycker det är bra, om man lyckas innan, säger upp sin plats i kön, men om man inte lyckas med privata försök, har man fortfarande chans vid L.
Tack för din kommentar! Det känns alltid så bra när andra tror på en!
Kram