fredag 29 januari 2010

Två dagar kvar

Nu är det bara två dagar kvar, sen tar jag första spraydosen. Spännande. Jag hoppas att jag inte ska tycka att smaken är allt för vämjelig och att jag inte behöver dras med så många biverkningar. En sak som dock oroar mig lite att jag känner en förkylning på gång. Har vaknat flera mornar nu med nästäppa och tjockt i halsen och blir lite nervös för om det tänker fortsätta. Det står ju på sprayen att man ska snyta sig innan och att om man använder avsvällande näsdroppar* så ska man vänta en halvtimme till efter Synareladosen. Men saken är den att blir jag riktigt förkyld så blir jag alltid totaltäppt, det finns inte en chans att det går att "snyta ut" för att få näsan fri för synarelaspray. Någon som vet om det här med "en halvtimme efter" också kan motsvaras av en halvtimme före?

* btw, vem använder egentligen näsdroppar istället för spray i dagens samhälle? Eller kan de ha skrivit så för man ska blanda ihop förkylningssprayen och synarelan?

6 kommentarer:

IVF-Karusell sa...

Spännande med spray! Det är ju lite blandade känslor sånt där, alldeles nytt och spännande men samtidigt lite läskigt också!

Jag vet inte hur man ska göra om man är lite förkyld, men fråga er läkare om du är osäker så att du inte blir orolig i onödan.

Jag tyckte sprayen var lite konstig när den liksom "rann" ner i halsen.
Men det går ju och dricka lite vatten så man sköljer bort det.

Spraya duktigt nu och sedan med sprutorna så det blir finfina ägg!

Vad är det för något du pluggar? Skönt att sambon kan ta hand om hushållet, det är inte som förr i tiden inte ;)

Kram!

Emelie sa...

Jag var typ ständigt förkyld så fort jag började med sprayen, men det gör ju inget eftersom sprayen även fungerar som vanlig nässpray och hjälper täpta stackars näsor =)

Tea sa...

Hoppas att förkylningen håller sig borta.

Fru H sa...

Jag har alltid fått höra från läkaren att det absolut inte är nån fara att du är förkyld när du sprayar. Den gör sitt jobb ändå så att säga. Och det gör inget att det rinner ner lite i halsen, man får så man klarar sig i alla fall. Det är vad jag fått höra (från två olika kliniker så det känns hyfsat säkert).Lycka till och krya på dig!

Miss S sa...

Tyckte sprayen smakade pecka, men man vande sig efter ett tag. Till slut smakade jag inte den alls. Jag tyckte jag blev snörvlig och täppt av sprayen faktiskt, men jag tog Suprecur. Kan du inte ringa och fråga apoteket eller din läkare, för säkerhets skull?
Kram

MDB sa...

Det låter ju himla bra om sprayen ska funka även om man är förkyld. Men märker jag att jag blir mer täppt så ska jag följa era råd och kolla läkaren eller apoteket.

För övrigt kan berättas att jag idag har bunkrat upp med halstabletter, tänkte att man kanske kan ta en sån efter sprayandet om det smakar äckligt.

IVF-Karusell - Det är faktiskt tvärtom; maken som jobbar och jag som är familjeförsörjare just nu. :-) Det funkar rätt bra, förutom att jag ofta har dåligt samvete för att jag inte "hjälper till" hemma, och maken för att han inte drar in särskilt mycket till hushållskassan. Men det mesta kan lösas med lite kramar. :-)