tisdag 6 juli 2010

Efter läkarbesöket

Hemma igen, två rör blod fattigare. Det gick för övrigt jättebra, var en jättegullig barnmorska som stack mig och det var inga problem. Blir så glad när jag träffar på sådana, som är lugna och duktiga. Roligt också att få träffa fler barnmorskor från samma enhet, eftersom det kan vara någon av dem som kommer att vara med på förlossningen.

Gällande KUB-testet så verkade det bara som att de först ville kolla med oss att vi förstod att det var en riskbedömning vi fick och inte ett definitivt svar, samt att vi hade tänkt igenom på förhand vad vi skulle göra om provet visade en risk. När hon förstod att det hade vi, så togs blodprovsdelen och sedan även ett rör för att kontrollera mitt TSH-värde eftersom det stigit vid förra kontrollen.

Gällande svaret på KUB:et, så resonerar jag (och maken) så att det viktiga är att det ser bra ut på ultraljudet. Detta sedan jag läst på Toncis blogg, och på Familjeliv att blodprovet ibland kan vara missvisande när man gjort ivf och ge felaktigt dåliga siffror, och även att det är liten risk för downs syndrom om nackspalten ser bra ut. Kanske kan tyckas att det är onödigt för oss att ta testet, när jag dels är "för ung", dels ändå är skeptisk till resultatet, men det är just bara blodprovsdelen. Ser nackspalten bra ut så hoppas jag att det kommer att lugna mig, även om vi inte får en så bra risksiffra. Får vi något riktigt dåligt får vi dock se om vi resonerar annorlunda.

Inga kommentarer: