onsdag 7 juli 2010

Sommar i stan

Klockan är elva, solen skiner in genom fönstret och jag funderar på hur jag ska lägga upp dagen. Jag är inte van att tillbringa min semester i stan, vanligen åker vi utomlands eller till lantstället när vi är lediga. Min mamma försöker att säga att jag och maken ju kan åka ut till lantstället igen, men jag känner bara en instiniktiv motvilja. Jag vill vara där pappa är, så är det bara. Han må säga att vi inte behöver komma och hälsa på på sjukhuset, att vi ska vara ute i solen istället, men jag vet ju att det bara är av omtanke om oss för jag ser att han skiner upp när vi kommer. Och då fortsätter jag att komma. :-) Sedan kör han vanligen iväg oss efter en timme eller två, så det är ju inte som att vi är hela dagarna på sjukhuset heller.

Det är bara det här med att få semesterkänsla jag har lite svårt för. Det är så lätt att gå och plocka hemma, särskilt som vi lämnade hemmet i lite av ett kaos. Då tänkte jag att när vi kommer tillbaka är jag i vecka 13 och har förhoppningsvis slutat må illa och kan fixa till hemmet och dessutom börja boa! Nu går jag mest runt och tänker "det här behövs fixas, och det här" utan att orka ta tag i det. Så vill jag inte att vår semester ska fortsätta! Ändring bums! Problemet är bara hur. Jag bor ju i Stockholm, så det är klart att det finns hur mycket som helst att göra, men det är svårt att vara turist i sin egen stad. Hittills har vi bara lyckats planera in en dag i skärgården. Ni är säkert många läsare av den här bloggen som turistat i Stockholm, nu behöver jag alla era tips! Gärna både heldagsutflykter och mindre grejer som kan kombineras med sjukhusbesöken.

3 kommentarer:

Yevonde sa...

Jag tog båten till Drottningholm en dag förra sommaren och gick på Kinaslottet. Det var en trevlig dag minns jag. :)

Anonym sa...

Promenera runt Brunnsviken alt paddla och bada där, Stora skuggan är fint, Millesgården för fin utsikt och kultur, Hellasgården med omgivning är fantastiskt för promenader och bad.

Moi sa...

åk till Utö med båten, eller till waxholm med båten? fast mår du illa så..

Julita gård är trevligt, tar någon timma drygt att åka dit.

picnic på kastellholmen direkt till höger vid bron och så sitter ni dör under trädet i kvällssolen.

parkteatern. gratis. Kika in på stadsteaterns hemsida

åk till fjäderholmarna

åk en sightseeingbåt, det är rätt mysigt att se sin stad från vattnet.

valdemarsudde.

hyr kajaker och paddla

tillbringa en dag på långholmen med bad och fika eller middag eller så.

Det finns verkligen hur mycket mer som helst att göra.

:)