onsdag 14 juli 2010

"På det sättet?"

Är nyss hemkommen från ett födelsedagskalas med delar av makens släkt. En trevligt tillställning på det där lugna och sköna sättet, med en god buffé och tårta på altanen. Vi fick välkomstdrink när vi kom, och när maken gick in för att se om det fanns något alkoholfritt alterntiv åt mig hörde jag hur han fick frågan av värdinnan om det kanske var "på det sättet?". Jag hörde även hur hon grattade när maken bekräftade att jo, så är det. Det var en väldigt tudelad känsla som rörde sig genom mig i just det där ögonblicket. Å ena sidan en glädjerysning av att det faktiskt är sant, det är jag som är gravid och som måste få en alkoholfri drink. Å andra sidan sorgen som kom tillbaka över alla gånger det inte varit på det sättet. Irritationen och ledsamheten över att en sån enkel sak som att inte vilja ha alkohol måste tolkas som att en kvinna min ålder givetvis måste vara gravid. Jag tror alltid att den där barnlöshetstaggen kommer att finnas i mitt hjärta, och jag hoppas och tror att jag aldrig kommer att fråga om någon är gravid vid sådana här tillfällen.

Inga kommentarer: